شگفتی های درمانی ویتامین سی

به گزارش وبلاگ نامه، سرماخوردگی های پیاپی، فقر آهن و درگیری هر روزه با ویروس ها، ممکن است از کمبود ویتامین C در بدنتان حکایت نمایند. اگر شما به اندازه کافی ویتامین سی دریافت نکنید، سیستم ایمنی بدنتان هر روز ضعیف تر می گردد و توان تان برای مقابله با بیماری ها پایین می آید. در این مطلب، ما از ضرورت تامین این احتیاج بدن صحبت می کنیم و دلایل اهمیت ویتامین سی را با شما در میان می گذاریم.

شگفتی های درمانی ویتامین سی

چرا ویتامین سی مهم است؟

ویتامین ها، از جمله ویتامین سی ترکیبات ارگانیک هستند، به این معنی که یک ترکیب ارگانیک ترکیبی است که در بافت های زنده امکان حیات دارد و از دو عنصر کربن و اکسیژن تشکیل شده است. یکی از ویژگی های ویتامین سی این است که در آب حل می گردد و بدن قادر به ذخیره آن نیست. بنابراین انسان برای بهره مند شدن از ویتامین سی کافی، باید هر روز مقدار مشخصی از این ویتامین را مصرف کند.

ویتامین سی نقش مهمی در بسیاری از عملکردهای بدن دارد. مثلا فراوری کلاژن، ال کارنتین و بعضی از انتقال دهنده های عصبی. ویتامین سی به هضم پروتئین ها یاری می نماید و فعالیت آنتی اکسیدانی آن می تواند خطر ابتلا به انواع سرطان را کم تر کند.

ویتامین سی به فراوری کلاژن یاری می نماید. کلاژن عنصر اصلی بافت همبند و پروتئین وافر در پستانداران است. بین 1 تا 2 درصد بافت ماهیچه ها را کلاژن تشکیل می دهد و برای بافت های فیبری مثل پوست، استخوان، تاندون ها، رگ های خونی و… یک عنصر حیاتی محسوب می گردد.

تاثیر ویتامین سی در ترمیم زخم ها و عفونت ها

در مطالعاتی که حدود چهل سال پیش صورت گرفته است، محققان به این نتیجه رسیدند که زخم ها و عفونت ها در افرادی که مواد غذایی حاوی ویتامینC بیشتری مصرف می نمایند سریع تر بهبود پیدا می نماید. شاید به این دلیل که ویتامین C در فراوری کلاژن نقش زیادی دارد.

از طرفی، تاثیر ویتامین C به عنوان آنتی اکسیدان، به ترمیم بافت و کاهش شدت آُسیب های ناشی از تورم و اکسیده شدن هم یاری می نماید. در نتیجه به نظر می رسد افرادی که ویتامین سی کافی مصرف می نمایند نسبت به کسانی که ویتامین C کافی دریافت نمی نمایند از پس بیماری های عفونتی بهتر برمی آیند.

ویتامین سی می تواند از عفونت های تنفسی شدید هم جلوگیری کند، به ویژه در افرادی که تغذیه مناسب ندارند یا از لحاظ جسمانی تحت فشار هستند.

نقش ویتامین C در درمان سرطان

این ویتامین به عنوان یک آنتی اکسیدان می تواند به بهبود سرطان یاری کند؛ چون ویتامین C بدن را در مقابل استرس اکسیداتیو (عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها) مقاوم می نماید، می تواند از اکسیده شدن مولکول های دیگر جلوگیری کند و به این ترتیب آنتی اکسیدان های دیگری هم در بدن انسان بازسازی می شوند.

یافته ها نشان می دهند که مقادیر کافی ویتامین سی سرعت رشد بعضی انواع بافت های سرطانی را کاهش می دهد. تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، مصرف ویتامین سی را برای بیمارانی که گزینه های درمانی محدودی دارند توصیه می نمایند.

با این حال، موسسه غذا و داروی آمریکا (FDA) هنوز تزریق وریدی ویتامین سی را برای درمان انواع سرطان تایید نکرده است و این ویتامین به عنوان یک گزینه درمانی به ویژه برای بیمارانی که تحت شیمی درمانی یا پرتو درمانی قرار دارند شناخته نمی گردد.

ضرورت مصرف ویتامین برای سیگاری ها

در کشورهای پیشرفته کمبود این ویتامین کم تر مشاهده می گردد و اغلب افراد ویتامین C کافی دریافت می نمایند. تنها در چند مورد می توان شاهد این کمبود بود:

  • سیگاری ها، چه کسانی که اعتیاد شدید به آن دارند و چه کسانی که گاهی مهمان سیگاری ها می شوند
  • کسانی که تنوع غذایی شان کم و محدود است
  • نوزادانی که شیر جوشیده یا شیر خشک مصرف می نمایند
  • افرادی که دچار سوءهاضمه یا بیماری های مزمن هستند

کسانی که سیگار می کشند نسبت به غیرسیگاری ها بیشتر دچار کمبود ویتامین C هستند که بخشی از آن مربوط به استرس اکسیداتیو می گردد. کشیدن سیگار باعث ایجاد تورم و وارد کردن آسیب به غشای موکوسی دهان؛ گلو و ریه ها می گردد.

ویتامین C برای حفظ سلامت موکوسی و کاهش تورم لازم است. بنابراین توصیه می گردد که افراد سیگاری روزانه 35 میلی گرم ویتامین بیشتری مصرف نمایند.

منبع: کتاب کاله

به "شگفتی های درمانی ویتامین سی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شگفتی های درمانی ویتامین سی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید