از نفخ شکم چه می دانید؟

به گزارش وبلاگ نامه، نفخ معده حالتی است که در آن معده یا ناحیه ای از شکم احساس پری و سفتی ناراحت کننده ای دارد. گاهی اوقات با دفع گاز دستگاه گوارش این حالت بهبود پیدا می نماید. اگر شما هم جزو این دسته افرادی هستید که زیاد دچار نفخ معده می شوید، بهتر است این مطلب را دنبال کنید.

از نفخ شکم چه می دانید؟

از نفخ شکم چه می دانید؟

نفخ معده حالتی است که در آن معده یا ناحیه ای از شکم احساس پری و سفتی ناراحت نماینده ای دارد. گاهی اوقات با دفع گاز دستگاه گوارش این حالت بهبود پیدا می نماید. اگر شما هم جزو این دسته افرادی هستید که زیاد دچار نفخ معده می شوید، بهتر است این مطلب را دنبال کنید.

دلایل ایجاد نفخ شکم

اصولا بعضی از مواد غذایی و میوه ها سبب ایجاد نفخ می شوند چرا که این گروه از مواد غذایی حاوی ترکیبات قندی هستند و دستگاه گوارش بعضی از افراد، فاقد آنزیم لازم برای هضم این ترکیبات است. ترکیبات قندی مثل رافینوز و استاکیوز ترکیباتی سه قندی و دو قندی هستند و علاوه بر اینکه در بعضی حبوبات یافت می شوند، در بعضی سبزیجات نظیر چغندر هم وجود دارند که عدم هضم این سبزیجات باعث تخمیر آنها در روده، فراوری گاز و احساس پری و نفخ می گردد. خوردن نوشابه های گازدار، هوای بلعیده شده هنگام غذا خوردن، یبوست و حتی استرس و ناراحتی های روزانه هم می تواند موجب درد شکم و نفخ گردد. اما گاهی دلیل نفخ، بیماری به نام سندرم روده ی تحریک پذیر یا کولیت های عصبی است. چون سیستم روده ای با اعصاب روده ای کنترل می گردد، کولیت های عصبی و سندرم روده ی تحریک پذیر هم با استرس روانی در ارتباط است. بیماری های انسداد روده هم ممکن است با ایجاد نفخ همراه باشد. اما بعضی از بیماری ها مثل دیابت، بیماری های تیروییدی و بیماری های التهابی هم می توانند باعث بروز نفخ شوند. عفونت ها و رشد بیش از حد باکتری ها در روده هم می توانند سبب نفخ گردد. یبوست که دلیل آن اختلال در حرکت روده و کند بودن حرکات روده ای است باعث تجمع گاز و ایجاد درد و ناراحتی می گردد.

خطرات نفخ

در صورتی که نفخ با گروهی از علایم هشدار دهنده مانند کاهش وزن، کم خونی، اسهال و علایم سوء جذب همراه باشد، احتیاج به آنالیز های دقیق تری دارد تا با تشخیص دلیل ایجاد نفخ، درمان گردد. در افراد مسن در صورتی که نفخ به طور ناگهانی بروز کند، باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اما اگر دلیل خاصی برای نفخ تعیین نشد با کنترل رژیم غذایی و اجتناب از استرس، درمان می گردد. سریع غذا خوردن، مصرف نوشابه های گازدار، بلعیدن هوای زیاد همراه با غذا، یبوست، استرس و ناراحتی های روزانه و عادات بد غذایی از عوامل مرتبط با نفخ هستند.

از این غذاها بپرهیزید

مصرف غذاهای نفخ آور مثل حبوبات، بعضی میوه ها و سبزی ها باید کنترل شده باشد. مصرف میوه ها باید کمتر گردد یا به دفعات و در هر وعده به اندازه کم مصرف گردد. مصرف میوه هایی مثل هندوانه در این افراد باید محدود گردد. حبوبات را قبل از مصرف در آب به مدت چند ساعت بخیسانید و بعد از دور ریختن آب آن را بپزید، چرا که با این کار ترکیبات قندی وارد آب شده و کمتر موجب نفخ می گردد. مصرف موز، سیر، کلم و پیاز هم باید محدود گردد.

توصیه هایی برای کاهش نفخ

در صورتی که علایم هشدار دهنده با نفخ همراه نباشد، با رعایت نکات غذایی و کاهش استرس، نفخ بهبود پیدا نموده و کمتر می گردد. اما می توان از ضد نفخ هایی مانند عرق نعناع، رازیانه و کنسانتره ی زیره برای درمان 90 درصد از موارد نفخ استفاده کرد. در واقع در صورتی که نفخ شدید و بیمار گونه نباشد، با درمان های گیاهی رفع می گردد. استفاده از زیره در لابه لای برنج و افزایش مصرف نعناع در سبزی خوردن می تواند سبب کاهش نفخ گردد.

چند توصیه برای جلوگیری از بروز نفخ:

سریع غذا نخورید و هنگام غذا خوردن صحبت نکنید چون با این کار حجم زیادی از هوا را هم وارد دستگاه گوارش خود می کنید. میوه و سبزی را در حجم کم اما به دفعات مصرف کنید. 20 تا 30 گرم غلات غنی شده، میوه و سبزی برای هضم غذا لازم است. خوردن بیش از حد آنها می تواند سبب اختلال در گوارش غذا و نفخ گردد. در انتخاب سبزی ها دقت کنید. سبزی ها موجب هضم بهتر غذا می شوند و ضمناً با نرم کردن و خیس نگه داشتن غذاها، دفع آن را راحت تر می نمایند اما همین سبزیجات در صورتی که زیاد مصرف شوند مشکل ساز خواهند شد.

منبع:ماهنامه ی تخصصی دنیای سلامت، شماره ی 51

منبع: راسخون

به "از نفخ شکم چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از نفخ شکم چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید