آیا ارزیابی سطح آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا لازم است؟

به گزارش وبلاگ نامه، ایرنا/شبکه بیماری های ویروسی ایران گفت: هموطنان بدانند اولا لازم نیست سطح آنتی بادی را بعد از تزریق واکسن کرونا ارزیابی نمایند، ثانیا، در صورت پایین بودن سطح آنتی بادی هم نباید نگران باشند.

آیا ارزیابی سطح آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا لازم است؟

دکتر سید محمد جزایری اضافه کرد: نه در ایران و نه در سایر کشورهای جهان، هیچ دستورالعملی برای جمعیت عمومی کشورها به منظور ارزیابی آنتی بادی بعد از تزریق تدوین نشده و تا به امروز مجموعه ای هم آن را توصیه نکرده است.

وی ادامه داد: این موضوع حتی از سوی سازمان های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی، هم توصیه نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که آیا ارزیابی درصد آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا، لازم است؟ گفت: نیازی به ارزیابی سطح آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا نیست و این موضوع فقط سبب اتلاف وقت، هزینه و سرمایه است.

وی توضیح داد: تا به امروز در جهان هم سابقه نداشته مردم با این شدت تمایل به ارزیابی سطح آنتی بادی خود، بعد از تزریق واکسن داشته باشند.

جزایری گفت: تقریبا تا کنون در تمام واکسن های ویروسی همانند فلج اطفال یا دیگر واکسن ها مانند هپاتیت بی و آنفلوآنزا که به اطفال و بزرگسالان تزریق می گردد، سنجش اندازه آنتی بادی هیچ وقت روال نبوده است.

وی اضافه کرد: تنها یک استثنا آن هم در خصوص هپاتیت بی وجود دارد که به دلیل خطرناک بودن این بیماری عفونی است. آنتی بادی کادر پزشکانی که با بیماران مختلف سروکار دارند، چک می گردد.

دو نوع ایمنی در بدن بعد از تزریق واکسن کرونا ایجاد می گردد

جزایری به هموطنان گفت: بعد از تزریق واکسن کرونا، 2 نوع ایمنی در بدن ایحاد می گردد که اول ایمنی هومورال است که با ترشح آنتی بادی نمایانگر می گردد و نوع دوم آن ایمنی سلولی است.

وی اعلام کرد: پاسخ ایمنی سلولی به این معنی است که وقتی بدن با عاملی روبرو می گردد، سلول های مخصوص وظیفه نگداشتن حافظه ایمنی را برعهده دارند.

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران گفت: اگر فرد بعد از تزریق واکسن، مجددا با آن عامل روبرو گردد، سیستم ایمنی بدن، پاسخ ایمنی کافی ایجاد می نماید و شخص را نسبت به ابتلای مجدد آن مصون می نماید.

جزایری اضافه کرد: ممکن است در بدن بعضی افراد آنتی بادی افزایش نیابد یا خیلی افزایش پیدا نکند، یا بعد از افزایش سریع کاهش یابد، اما پاسخ ایمنی دوم که همان پاسخ ایمنی سلولی نامیده می گردد، در حد قابل قبول باشد.

وی ادامه داد: ایمنی سلولی به وسیله سنجش آنتی بادی به راحتی قابل شناسایی نیست، به همین دلیل در جهانی ایمنی شناسی با آزمایش های خاصی، اندازه ایمنی را ارزیابی می نمایند که مهمترین کاربرد آن در حوزه تحقیقات و پژوهش است.

رییس شبکه بیماری های ویروسی ایران گفت: در بعضی از افراد به ظاهر پاسخ ایمنی ایجاد نمی گردد، به عبارتی ایمنی ترشحی پاسخ نمی دهد، اما این لزوما به این معنی نیست که ایمنی سلولی هم بدون پاسخ خواهد بود و این افراد در صورت روبروه مجدد با ویروس، معمولا سطح کافی آنتی بادی در آنها ایجاد می گردد.

وی اضافه کرد: تا به امروز در واکسن های ویروسی، مورد ارزیابی شاخص آنتی بادی را نداشتیم. بعلاوه معین اندازه آنتی بادی در بیماری کرونا به بیمار و پزشک یاری خاصی نمی نماید؛ به عبارتی نه پایین بودن آن لزوما دلیل عدم پاسخ فرد به واکسن است و نه بالا بودن آن نشانگر استمرار و تداوم آن در مدت زمان طولانی خواهد بود.

منبع: همگردی

به "آیا ارزیابی سطح آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا لازم است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا ارزیابی سطح آنتی بادی بعد از تزریق واکسن کرونا لازم است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید