نظام آموزش عالی ایران و حلقه ای که گمشده!

به گزارش وبلاگ نامه، عضو هیأت عملی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک گفت: فقدان مهارت های عمومی در بین دانشجویان و دروس دانشگاهی حلقه مفقوده نظام آموزش عالی در ایران است.

نظام آموزش عالی ایران و حلقه ای که گمشده!

نیما همتا در مصاحبه با وبلاگ نامه، با بیان اینکه بر اساس آمار رسمی سازمان نفوس و مسکن در سال 1390 حداقل 15.3 درصد از کل فارغ التحصیلان دانشگاهی تنوانسته اند شغلی متناسب با رشته تحصیلی خود پیدا نمایند، اظهار کرد: متاسفانه این آمار همچنان در حال افزایش است، به گونه ای که در سال 96 عملا این رقم به 19.4 درصد رسیده است.

وی اضافه نمود: با استناد به گفته معاون امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در سال گذشته حدود 42 درصد از کل بیکاران کشور را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل داده اند که این آمار قابل تأمل و از طرفی نگران نماینده است.

همتا فقدان مهارت های عمومی و تخصصی در بین دانش آموختگان را از عمده دلایل بروز این مشکل بیان کرد و گفت: مهارت های فنی و تخصصی غالبا در دروس عملی و تئوری دانشگاهی به دانشجویان آموزش داده می گردد، اما نکته نگران نماینده عدم توجه به کسب مهارت های عمومی در بین دانشجویان و دروس دانشگاهی است، به گونه ای که در حال حاضر کسب این مهارت ها حلقه مفقوده ای در نظام آموزش عالی کشور شناخته می گردد.

وی توضیح داد: بر اساس مطالعاتی که مجمع جهانی اقتصاد بر روی 350 مدیر ارشد 15 کشور توسعه یافته انجام داده است، هر انسان موفقی باید تا سال 2020 حداقل 10 مهارت عمومی را دارا باشد که مهارت حل مسئله، تفکر انتقادی، مدیریت افراد، هماهنگی با دیگران، آشنایی با خلاقیت و نوآوری، نحوه مدیریت هوش هیجانی، آشنایی با مهارت های تصمیم گیری و قضاوت، آشنایی با اصول و فنون مذاکره، مدیریت سرویس گرا، انعطاف پذیری شناختی، مجموعه این مهارت ها هستند.

این استاد دانشگاه گفت: برایان تریسی از چهره های شناخته شده جهان در حوزه کارآفرینی و علوم کسب و کار در بخشی از نوشته خود آورده است من روز اولی که وارد جهانی کسب و کار و فروشندگی شدم فکر می کردم کسب درآمد هدف اصلی است، اما بعد از نشست و برخاست هایی که با فروشندگان حرفه ای داشتم، آموختم بزرگترین و مهم ترین هدف یک کسب کار در ابتدا خلق مشتری و سپس نگهداشت آن مشتری است؛ از طرفی نگهداری مشتریان گذشته به مراتب از جذب مشتریان جدید مهم تر است و این مهم جز با کسب مهارت های عمومی امکان پذیر نیست.

همتا مطالبه گری دانشجویان و شرکت در کلاس هایی که منجر به افزایش مهارت های عمومی آنان می گردد را از الزامات افزایش سطح مهارت های عمومی دانشجویان بیان کرد و اضافه نمود: خوشبختانه مراکز آموزش آزاد و تخصصی دانشگاه های کشور این امکان را برای دانشجویان فراهم نموده اند تا با شرکت در کلاس ها و کارگاه های آموزشی، سطح مهارت های تخصصی و عمومی خود را افزایش دهند؛ منتها دانشحویان نباید نسبت به این کلاس ها و مطالب ارائه شده غفلت نمایند و باید با افزایش مهارت های خود سعی نمایند تا در مدت زمان کمتری به امور بیشتری بپردازند.

وی خاطر نشان کرد: کسب چنین مهارت هایی محدود به دانشگاه های داخل کشور نیست و در بسیاری از دانشگاه های مطرح جهان از جمله دانشگاه هاروارد کسب چنین مهارت هایی به عنوان یک الزام برای دانشجویان شناخته می گردد. البته نباید اینطور تصور کرد که فقط دانشگاه موظف است بسترهای لازم را برای دانشجویان فراهم کند، بلکه دانشجویان باید برای کسب بعضی از مهارت ها، خود مطالبه گر باشند و با جدیت وارد عمل شوند تا این رابطه دوسویه بین دانشجو و دانشگاه به خروجی مطلوبی منتهی گردد.

عضو هیأت علمی دانشکده مکانیک دانشگاه صنعتی اراک اضافه نمود: خوشبختانه در راستای کسب چنین مهارت هایی در چند ساله اخیر اقدامات خوبی از سوی دانشگاه ها اجرا شده است و مراکز آموزشهای آزاد به نحوی در این جهت بسیار مثمر ثمر عمل نموده اند. سازمان فنی و حرفه ای نیز با راه اندازی مراکز مدیریت آموزی و مشاوره شغلی گام های خوبی در این برداشته است که در واقع مرکز آموزشهای آزاد دانشگاه صنعتی اراک به نوعی نماینده این سازمان در دانشگاه محسوب می گردد.

همتا در انتها ابراز امیدواری کرد که با همکاری بیشتر تیم های دانشجویی، دانشگاه و نهادهای متولی، کسب مهارت های تخصصی و عمومی به خوبی در جامعه جا بیفتد و اهمیت چنین آموزش هایی به خوبی برای دانشجویان تبیین گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "نظام آموزش عالی ایران و حلقه ای که گمشده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظام آموزش عالی ایران و حلقه ای که گمشده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید