نانوذرات شیرین کلیه را گول می زنند

به گزارش وبلاگ نامه، محققان با استفاده از پلی ساکارید ها راهی برای دفع دارو های نانویی از طریق کلیه ها پیدا کردند.

نانوذرات شیرین کلیه را گول می زنند

به گزارش خبرنگار فناوری وبلاگ نامه، در دهه گذشته نانودارو ها در تشخیص و درمان بهتر سرطان بسیار موثر بوده اند. نانوذرات صد برابر کوچکتر از کوچکترین ذرات شن هستند و می توانند به راحتی در جریان خون حرکت کرده و به تومور ها برسند. با این حال، آن ها برای دفع از طریق کلیه ها بسیار بزرگ هستند. از آنجایی که دوز های مختلف نانوذرات برای درمان تومور ها نیاز است، به مرور این نانوذرات می توانند در کلیه ها جمع شده و آسیب های جبران ناپذیری ایجاد کنند. در مطالعات منتشر شده دانشمندان مواد دانشگاه فرایبورگ آلمان به سرپرستی دکتر Prasad Shastri از موسسه شیمی مولکولی، یک راهکار طبیعی برای این مشکل ارائه شد. آن ها نانوذرات را با استفاده از کربوهیدرات های پلی ساکاریدی که می توانند دفع شوند، ساخته اند.

به طور طبیعی، ویروس هایی مانند ویروس تبخال یا ویروس DNA (این ویروس ها موجب آماس سلول ها ویژه در عدد بزاقی می شوند) قادرند تا برخلاف اندازه بزرگشان نسبت به نانوذرات از فیلتر های ساختار کلیه عبور کنند. Shastri و گروهش متوجه شدند که هر دو ویروس در سطح خود قند دارند. با توجه به مشاهدات، دانشمندان نانوذراتی را ساختند که حاوی پلی ساکارید هستند.

کربوهیدارت ها اغلب در بافت بدن انسان ها یافت می شوند. با استفاده از تصویربرداری همزمان (real-time) دانشمندان در آزمایشگاه، فرایند عملکرد این نانوذرات را در موش ها بررسی کردند. در نتایج بدست آمده آن ها مشاهده کردند که نانوذرات غنی از پلی ساکارید به آسانی از کلیه ها می گذرند و چند ساعت بعد از تزریق داخل وریدی همراه با اوره دفع می شوند. عامل مهم در این آزمایش، برای محققان این بود که نانوذرات به صورت پیش بینی شده عمل کرده و همچنان قادر بودند تا تومور ها را هدف قرار بدهند.

Shastri بیان نمود: توانایی ترکیب شدن با تومور ها و پاکسازی کلیه، همزمان در یک نانوذره، این نکته مهم را بیان می کند که نانوذرات میتوانند با اطمینان در ساخت دارو ها استفاده شوند.

ملیکا سارم از همکاران در این مطالعه نیز گفت: رویکر طبیعی ما باعث شد کلیه را گول بزنیم تا به نانوذرات اجازه عبور بدهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "نانوذرات شیرین کلیه را گول می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نانوذرات شیرین کلیه را گول می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید