مشارکت هلدینگ دانش بنیان در ساخت سیکلوترون و راه اندازی دهکده سلامت، خدماتی برای حفظ نخبگان

به گزارش وبلاگ نامه، یکی از شرکت های هلدینگ دانش بنیان ضمن سرمایه گذاری در اجرای پروژه هایی چون راه اندازی بانک سلول های بنیادی خون بند ناف و ساخت سیکلوترون، خدماتی در راستای حفظ نخبگان در کشور ارائه می دهد.

مشارکت هلدینگ دانش بنیان در ساخت سیکلوترون و راه اندازی دهکده سلامت، خدماتی برای حفظ نخبگان

دکتر مهدی اسلام پناه، مدیر عامل این هلدینگ دانش بنیان در گفت وگو با وبلاگ نامه، این هلدینگ دانش بنیان را یک شرکت مادر تخصصی و سازمان توسعه ای در حوزه فعالیت های دانش بنیان توصیف کرد و افزود: این مجموعه از طرح ها و ایده های استارتاپی که در اکوسیستم تحقیق و توسعه کشور و بر اساس نیازهای فناورانه کشور اجرایی شده باشد، حمایت می کند.

وی حمایت های این هلدینگ را از برگزاری رویدادهای فناورانه تا داوری طرح ها و آموزش ها و رساندن طرح ها به شتابدهنده ها دانست و اظهار کرد: علاوه بر آن ما صندوق پژوهش و فناوری را در این مجموعه راه اندازی کرده ایم تا زنجیره ارزش را تکمیل کند؛ چرا که این صندوق با صدور انواع ضمانت نامه ها، تسهیلات و انواع خدمات کاهش ریسک فناوری، از صاحبان ایده حمایت می کند.

اسلام پناه با تاکید بر اینکه ما پس از اعطای تسهیلات به استارتاپ ها و صاحبان ایده آنها را رها نمی کنیم، خاطر نشان کرد: در این مجموعه ایده های فناوری تا مرحله تجاری سازی حمایت می شود تا محصولات دانش بنیان به بازار داخلی و صادرات برسد.

این فعال حوزه سرمایه گذاری دانش بنیان، یادآور شد: حمایت های اعطا شده عموما از سوی جوانان نخبه کشور جذب شده اند و در هاب هایی که از سوی این هلدینگ ایجاد شده، فعالیت های دانشی خود را ادامه می دهند.

وی انتهای حمایت های این هلدینگ را پس از تشکیل شرکت های های تک کوچک و متوسط دانست و افزود: در این راستا باشگاهی از نخبگان و فناوران راه اندازی کردیم که در آن مجموعه ای از حمایت ها برای حفظ نخبگان در کشور ارائه می شود.

اسلام پناه فعالیت های بین المللی را از دیگر برنامه های اجرایی این هلدینگ نام برد و یادآور شد: ما پذیرفته ایم که روابط علمی و فناوری در حوزه بین الملل در کنار سایر کشورها اتفاق می افتد؛ از این رو حتما به واردات علم و تکنولوژی و بهره گیری از رفتارهای فناورانه برای اقتصاد دانشی نیازمندیم.

وی با تاکید بر اینکه راه نجات اقتصاد کشور مبتنی بر رفتارهای های تک، فناور و جوانان است، گفت: شرکت های های تک می توانند شرایط کنونی کشور را به شرایط بسیار متفاوت تر تبدیل کنند.

تفاوت فعالیت های هلدینگ با شتابدهنده

مدیر عامل این هلدینگ در خصوص تفاوت های هلدینگ با شرکت های دانش بنیان، توضیح داد: هلدینگ یک شرکت مادر تخصصی و یک مجموعه جامعی است که در آن همه خدمات ارائه می شود.

وی ادامه داد: ولی شتاب دهنده ها یکی از مجموعه های ذیل هلدینگ است که به پشتوانه منابع مالی هلدینگ را برای آموزش گروه ها، تیم های فناور و تکمیل رفتارهای استارتاپی از نوع استارتاپ ویکند دارد.

خدماتی که برای حفظ نخبگان ارائه می شود

اسلام پناه با تاکید بر اینکه مجموعه خدماتی که به نیروهای دانشی ارائه می شود، باید به گونه ای باشد که نیروهای نخبه درگیر مسایل دانشی شوند، ادامه داد: راه توسعه اقتصاد دانش بنیان، حمایت از نخبگان و جوانان خلاق است و ما در این هلدینگ همه این موارد را پیش بینی کرده ایم.

وی ابزارهای حمایتی این هلدینگ را از اعطای تسهیلات تا بیمه، ایجاد شغل متناسب، اعطای پسادکتری تحصیلی، بورسیه های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی دانست و تاکید کرد: اعتقاد داریم که NGO ها و مجموعه های عمومی می توانند متولی اصلی حمایت از نخبگان باشند، ضمن آنکه باید توجه شود که همه ابزارهای حمایت از نخبگان کشور مادی نیست؛ بلکه ایجاد اعتماد، شنیده شدن و بها دادن به آنها و رعایت حقوق نخبگانی از مهمترین ابزارهای حمایت به شمار می فرایند.

به گفته وی با ظرفیت های دانشی موجود در کشور می توانیم منطقه دانشی خاورمیانه را ایجاد کنیم. نخبگان نباید به حال خود رها شوند؛ چرا که در برابر مهاجرت آنها مسؤول هستیم.

بهره مندی مالی استارتاپ ها از هلدینگ دانش بنیان

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 30 شرکت با ما همکاری دارند؛ ضمن آنکه در سال جاری بیش از 402 طرح در اکوسیستم تحقیق و توسعه این هلدینگ مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته اند.

اسلام پناه با بیان اینکه تعدادی از این طرح ها مردود شدند و برخی از آنها نیز نیاز به تکمیل شدن دارند، اظهار کرد: از طرح های پذیرش شده با روش هایی چون اعطای تسهیلات، صدور ضمانت نامه، ارائه خدمات آزمایشگاهی، فرصت مطالعاتی، تهیه مواد اولیه و اعطای گرنت حمایت خواهد شد.

صندوق پژوهش و فناوری

اسلام پناه، محل استقرار صندوق پژوهش و فناوری های نوین این هلدینگ را در صندوق نوآوری و شکوفایی دانست و خاطر نشان کرد: سرمایه اسمی این صندوق در سال 1394 به مبلغ 10 میلیارد تومان بوده است. ولی از محل سرمایه اسمی تسهیلات پرداخت نمی شود، بلکه از محل اعتباری که به این سرمایه واگذار می شود، تسهیلات به متقاضیان اعطا خواهد شد.

وی ادامه داد: این صندوق تا به امروز بر روی بیش از 12 پروژه سرمایه گذاری کرده است که از آن جمله می توان به سرمایه گذاری دهکده سلامت شاندیز با حجم 500 میلیارد تومان اشاره کرد.

اسلام پناه دهکده سلامت شاندیز را اولین دهکده سلامت ایران دانست و گفت: این دهکده در زمینه های سلامت، دارو، زیست دارو، نگهداری سالمند و میانسال پروری، خدمات هلی شات، پرستاری، توریسم درمانی و زیست بوم بایو تکنولوژی فعال است.

وی سرمایه گذاری بر روی سیکلوترون را از دیگر اقدامات صندوق این هلدینگ نام برد و یادآور شد: در همکاری با جهاد دانشگاهی اقدام به راه اندازی بانک ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف نوزادان کردیم و این بانک تا به امروز پیروز به ذخیره سازی بیش از 100 هزار نمونه شده است. بانک خون بندناف شرایطی را فراهم می کند تا سلول های بنیادی موجود در خون بندناف تحت شرایط خاصی جمع آوری و در بانکی ذخیره شود تا درصورت نیاز فرد به سلول های بنیادی، از آن برای پیوند بهره ببرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "مشارکت هلدینگ دانش بنیان در ساخت سیکلوترون و راه اندازی دهکده سلامت، خدماتی برای حفظ نخبگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشارکت هلدینگ دانش بنیان در ساخت سیکلوترون و راه اندازی دهکده سلامت، خدماتی برای حفظ نخبگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید