قبرس شمالی، مروارید دریای مدیترانه

به گزارش وبلاگ نامه، جمهوری قبرس کشوری جزیره ای است در شرق دریای مدیترانه که پایتخت آن نیکوزیا است. این کشور به دو بخش ترک نشین و یونانی نشین تقسیم می گردد که در آن هر دو زبان ترکی و یونانی رسمی هستند. یونانی ها ارتودوکس و ترک ها مسلمان هستند. این جزیره از شمال با ترکیه، از جنوب با مصر، از شرق با سوریه و از غرب با یونان همسایه است. این جزیره یکی از مقاصد مهم گردشگری دریای مدیترانه است و سالانه بیش از 4/2 میلیون گردشگر را به خود جذب می نماید. مساحت قبرس 9252 کیلومتر مربع، جمعیت آن طبق برآورد سال 2008، 801622 نفر، واحد پول آن یورو و پیش شماره تلفن آن 357 است. همچنین قبرس عضو اتحادیه اروپا و اتحادیه کشورهای مشترک المنافع نیز می باشد.

قبرس شمالی، مروارید دریای مدیترانه

جهت مطالعه راهنمای گردشگری قبرس بر روی این لینک کلیک نمایید

قبرس در سال 1960 استقلال خود را از بریتانیا کسب کرد و حکومت مستقل قبرس براساس مشارکت جوامع ترک و یونانی در اداره امور این جزیره اعلام موجودیت کرد و بریتانیا، یونان و ترکیه حق حاکمیت دولت قبرس را تضمین کردند. بخش ترک نشین قبرس در سال 1983 ‪ ‬ اعلام استقلال کرد و نام خود را جمهوری ترک قبرس شمالی گذاشت. جمهوری ترک قبرس شمالی که معمولا قبرس شمالی خوانده می شود توسط هیچ کشوری به جز ترکیه به رسمیت شناخته نشده است. قبرس به 6 ناحیه با نام های فاماگوستا، کرنیا، لارناکا، نیکوزیا، لیماسل و پافوس تقسیم بندی شده است.

آب و هوای قبرس

آب و هوای قبرس از نظر سلامتی بسیار قابل توجه است زیرا دارای آب و هوای معتدل و مدیترانه ای است که در تمام فصول سال میتواند مکان خوبی برای گذراندن تعطیلات برای گردشگران باشد. قبرس دارای تابستان های گرم و خشک و طولانی است که از اواسط ماه می تا اواسط اکتبر (تقریبا از اواخر اردیبهشت تا اواخر مهر) به طول می انجامد. زمستان در قبرس کوتاه، ملایم و گاهی نیز با بارندگی همراه است و مدت آن نیز از دسامبر تا فوریه است. فصل های تابستان و زمستان توسط فصل های کوتاه پاییز و بهار از هم جدا می شوند.متوسط تعداد روزهای آفتابی در این جزیرۀ زیبا 330 روز در سال می باشد.

در زیر بعضی نکات آب و هوایی قبرس به تفکیک ماه های سال ذکر شده اند:

دسامبر - ژانویه: ماه های زمستان قبرس. دارای عصرها و شب های سرد.

فوریه - مارس: بارندگی گهگاه، دارای عصرهای خنک و روزهای گرم و آفتابی.

آپریل - می: دارای گرمای مطبوع در روز که در شب کمی از گرمای آن کاسته می شود.

جون - جولای - آگوست: ماه های تابستان داغ با آسمان بدون ابر که دما تا 40 درجه سانتیگراد بالا می رود. بهترین زمان برای شنا و تفریحات دریایی ، همراه داشتن عینک آفتابی، کلاه، کرم ضد آفتاب و بطری آب لازم است.

سپتامبر - اکتبر: دارای روزهای گرم و عصرهای خنک.

نوامبر: دارای روزهای آفتابی با گرمای مطبوع. با

توجه به موارد بالا، بهترین زمان برای سفر به قبرس از آپریل تا نوامبر است.

جمعیت

بر اساس سرشماری سال 2006 میلادی، جمعیت قبرس شمالی حدود 264000 نفر می باشد. زبان رسمی مردم قبرس شمال ترکی می باشد، اما انگلیسی نیز به عنوان زبان دوم کاربرد فراوان دارد. اکثریت مردم قبرس شمال مسلمان هستند و اگر چه به طور عادی به مساجد نمی فرایند و لباس مذهبی نمی پوشند، اما مراسم مذهبی را جشن می گیرند.

جمعیت

مردم هر منطقه از قبرس شمالی ذائقه مخصوص به خود را داشته و غذاهای شان گاهی ترکیبی بی نظیر از مزه های مدیترانه ای، ترکی و خاورمیانه ای را دارد و البته در شهرهای بزرگ تعدادی از رستوران های بین المللی، غذاهای چهار گوشه جهان را نیز ارائه می دهند.

غذاهای خاص رستوران های قبرس ترک شامل مزه انواع کباب ها (بره، مرغ یا ماهی) و پس غذاهای میوه و قهوه می باشد. مزه، مجموعه ای از پیش غذاهای سرد و گرم است مانند کوفته (گلوله های گوشتی)، ماست با نعناع و حلیم (پنیر شیر بز). یکی دیگر از غذاهای ویژه قبرس ترک شفتالی است (کباب شفتالو) که با گوشت ریز، پیاز خرد و ادویه تهیه شده که در چربی بره پیچیده و بریان می شود. غذاهای دیگر از قبیل غذاهای آبکی شامل ماهی خیسانده در ماست و آبلیمو، دسرهایی از قبیل لکما (نان شیرینی گرد و حلقه ای در شیره)، اِکمِک کَدیف با کرم (پودینگ نان قبرس ترک) یا باقلواهایی که به تازگیِ میوه های کنده شده و به شیرینی هندوانه، پرتغال و انجیر هستند.

صنایع دستی

قلابدوزی لفکارا یکی از سنن قبرس باستان است که به دوره ونیزی باز می شود. نمونه های زیبای روتختی، رومیزی، ابریشم و روسری هایی که با قلابدوزی توری و با تار و پود تعیین بافته می شوند. یکی دیگر از سنت های قبرس باستان مخصوصاً در گازیماگازا فرش بافی است. گلیم (قالیچه های کوچک) با طرح ها و الگوهای رنگی جزو بهترین سوغاتی ها بشمار می رود و البته سبدهای چوبی بافته شده هنر دیگری از مردم قبرس شمالی است.

سواحل زیبای قبرس

درمیان گردشگران و دوستداران طبیعت، مدیترانه همیشه به داشتن سواحل دلفریب و زیبایش شناخته شده است. قبرس شمالی نیز از این موهبت مدیترانه ای برخوردار بوده و سواحل سحرانگیز این منطقه با جادوی آب زلال و شن های درخشان خود قلب تمام گردشگران ورودی به این منطقه را به تسخیر خود در می آورند

Kyrenia گیرنه

یکی از معروف ترین شهرهای قبرس شهر گیرنه می باشد که مناظر زیبای توأمان کوه و دریای آن بسیار مورد توجه گردشگران قرار می گیرد. این شهر در کنار جذابیت های طبیعی خود دارای امکان تاریخی و فرهنگی دیدنی نیز می باشد . تاریخ این شهر باستانی به اواخر جنگ تروژان بازگشته و طبق آخرین یافته های باستان شناسی، این منطقه زیستگاه و محل اسکان انسان ها در عصر حجر (3000 تا 5800 سال قبل از میلاد مسیح(بوده است.

FAMAGUSTA فاماگوسا

منطقه فاماگوستا با داشتن سواحل متعدد و زیبا همراه با شنهای طلایی و ظاهری بکر و طبیعی مورد علاقه و توجه بسیاری از توریست ها فرار گرفته است. زمان پیدایش فاماگوستا به 300 سال قبل از میلاد مسیح بر می شود که در آن موقع به Arsino واژه ای یونانی معروف بوده و بعد ها به بندرگاه مهمی تبدیل شده است.

در شمال شهر فاماگوستا و در نزدیکی سواحل کارپاس منطقه ایست از بقایای شهر باستانی سالامیس. شهری که از حدود هزار و صد سال قبل از میلاد پایتخت قبرس بشمار می آمده و در قلمرو امپراطوریهای آسور، مصر، ایران(پرسیا) و روم باستان قرار داشته. اما سالامیس با گذشت قرون متمادی همچنان زنده و پابرجاست. این منطقه زیبای باستانی در بیشه زارهای اطراف می موسا واقع شده. بقایای آثار باستانی همچنین سکه های طلایی که متعلق به سالهای 411 و 374 قبل از میلاد می باشد بیانگر اهمیت باستانی این شهر در روزگاران کهن می باشد.

NICOSIA نیکوزیا

نیکوزیا پایتخت و بزرگترین شهر قبرس شمالی می باشد. این شهر دارای جمعیتی در حدود 73000 نفر بوده و ساختامان های اداری دولتی، دفاتر نمایندگی های کشورهای خارجی و همچنین مقر سازمان ملل در این شهر واقع شده اند. شهر نیکوزیا تنها پایتخت دوتکه شده در جهان می باشد که نیمی از آن در اختیار قبرس ترک و نیم دیگری از آن در اختیار قبرس یونانی می باشد بطوریکه این دو تکه توسط نوار سبز مرزی به دو نیم تقسیم شده است. طبق توافقات بین دو کشور، از سال 2003 عبور مرور شهفرایندان هر دو منطقه به یکدیگر بدون احتیاج به مجوز و تنها با کارت شناسایی صورت می پذیرد.

منبع: لست سکند

به "قبرس شمالی، مروارید دریای مدیترانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قبرس شمالی، مروارید دریای مدیترانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید