فارس من، جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس و اما و اگرهایش

به گزارش وبلاگ نامه، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر قرار است برای آزمون جامع جایگزینی پیدا شود باید هیأت های علمی در دانشگاه ها تحقیقات اساسی انجام دهند که چه چیزی جایگزین شود تا این جایگزینی باعث ارتقای علمی در دانشگاه و دانشجویان شود.

فارس من، جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس و اما و اگرهایش

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی وبلاگ نامه، سامانه فارس من سامانه ای است که مخاطبان وبلاگ نامه می توانند از طریق آن مسائل خود در تمام حوزه ها را مطرح کنند تا وبلاگ نامه خبرگزاری این مسائل را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان وبلاگ نامه موضوع جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس را مطرح کرده و از وبلاگ نامه خواستار گفت وگو با مسئولان شدند که وبلاگ نامه نیز برحسب وفای به عهد این موضوع را در دستور کار قرار دادند.

امتحان جامع موضوعیت دارد و باعث تکاپوی علمی جدی در دانشجو می شود

علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه با جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس می گوید: بدون شک میانگین نمرات نمی تواند جایگزین مناسبی برای امتحان جامع باشد. امتحان جامع موضوعیت دارد و باعث تکاپوی علمی جدی در دانشجو می شود.

عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است: امتحان جامع یکی از مهم ترین آزمون های یک دانشجوی دوره دکتری است که به صورت کتبی و در قالب مصاحبه انجام می شود.

سلیمی می افزاید: به نظر می رسد نباید کاری انجام دهیم که بنیه علمی دانشجو روز به روز ضعیف تر شود.

جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس گزینه مناسبی نیست

محمد مهدی نژادنوری معاون سابق پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز معتقد است: اگر بخواهند این جایگزینی را انجام دهند، بدانند که تعداد دروسی که دانشجو در دوران دکتری می گذراند 24 واحد است که به این صورت ممکن است هر کدام از دانشجویان به گونه ای با استاد کنار بیاید و این درس ها را پاس کند. بنابراین جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس گزینه مناسبی نیست.

جایگزینی میانگین دروس به جای آزمون جامع بیانگر قوت لازم در دانشجو نیست

به گفته وی یا اصلاً آزمون جامع برگزار نکنند یا اگر قرار است این کاری انجام شود باید به صورت مستقل باشد.جایگزینی میانگین دروس به جای آزمون جامع برای دانشجویی که تعدادی از واحدها را با استاد خاصی طی کرده است و نمره ای را به دست آورده بیانگر قوت لازم در دانشجو نیست.

مهدی نژادنوری می افزاید: برگزاری امتحان آزمون جامع معنایی ندارد دانشجو درس هایی را که باید می گذرانده گذرانده است و بخشی از این درس ها پایه حفظی داشته است و بعضاً مهارتی نبوده که در طرف ایجاد یا در وی ماندگار شده باشد. خیلی از مواقع سؤالات مفهومی نیست بلکه به صورت دقیق طراحی می شود و دانشجو نمی تواند پاسخ دهد که اینها باعث می شود ارزیابی غیر واقع بینانه ای انجام شود.

بررسی جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس از لحاظ علمی

داود محمدی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این رابطه می گوید: این موضوع نیاز به بررسی در ابعاد مختلف دارد و باید نظر اساتیدی که در دانشگاه تدریس می کنند را در مورد رشته های مختلف پرسید چرا که در مورد رشته های مختلف نمی توانیم یک تصمیم یکسان بگیریم. اگر قرار است جایگزینی صورت بگیرد باید مطالعاتی صورت بگیرد و این مسئله به لحاظ علمی مورد بررسی قرار بگیرد.

وی می افزاید: امتحان جامع جا افتاده است. دانشجو درس های مختلف را در دوران دانشجویی می گذراند. برگزاری آزمون جامع اهدافی را دنبال می کند که هدف اصلی آن این است که دانشجو با گذراندن این آموزن بتواند دید کلی به درس ها پیدا کند.

محمدی در این رابطه به خبرنگار می گوید: درست است که در نوع اجرا امتحان جامع ایراداتی وجود داشته است و آن طور که باید و شاید این هدف دنبال نشده و اساتید همان درس هایی را که تدریس کرده بودند و به صورت جداگانه امتحان گرفتند و در حقیقت امتحان کافی بوده است اما می بینیم در امتحان جامع همان درس هایی را که دانشجو در طول ترم گذرانده است در قالب امتحان جامع می گذراند این هدف امتحان جامع نبوده است.

به گفته وی وزارت علوم باید با صاحب نظران در این رابطه صحبت کند و در صورت جایگزینی جایگزین مناسبی برای آزمون جامع پیشنهاد دهد و اینگونه نباشد که دوباره درس ها و امتحان های گذرانده شده در طول ترم در قالب آزمون جامع انجام شود. اگر قرار است یک بار دیگر از همان دروس سؤالی صورت بگیرد نوع سؤالات نوع نگاهی که به آن درس وجود دارد باید جامع تر باشد و به این واژه جامع، جامع تر بپردازیم تا دانشجو وادار شود مطالعات کلی تری انجام دهد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تأکید می کند: دانشجو وقتی دانشجوی دکتری می شود یعنی به خط آخر و مرحله نهایی رسیده است و باید در درس ها صاحب نظر باشد و چنانچه صاحب نظر شد باید نوع سؤالات متفاوت باشد. چون در طول ترم یک بار استاد برای اینکه دریافت کند دانشجو درس خوانده است یا نه امتحان گرفته و مطالب را از دانشجو سؤال کرده است.

وی معتقد است که اگر قرار است برای آزمون جامع جایگزینی پیدا شود باید هیأت های علمی در دانشگاه ها کار جامع و تحقیقات اساسی انجام دهند که چه چیزی جایگزین شود تا این جایگزینی باعث ارتقای علمی در دانشگاه و دانشجویان شود.

منبع: خبرگزاری فارس

به "فارس من، جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس و اما و اگرهایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فارس من، جایگزینی آزمون جامع دکتری با میانگین نمرات دروس و اما و اگرهایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید