پینو دی بودو: ما با تئاتر نمی توانیم جهان را تغییر دهیم، کنجکاوم درباره تعزیه بیشتر بدانم

به گزارش وبلاگ نامه، نشست خبری اعضای کمپانی تئاتر پوتلج ایتالیا که با نمایش بیست هزار فرسنگ زیر دریا در تئاتر باران حضور دارند؛ پیش از ظهر امروز با حضور کارگردان این نمایش و بازیگر و طراح جلوه های ویژه آن برگزار گشت.

پینو دی بودو: ما با تئاتر نمی توانیم جهان را تغییر دهیم، کنجکاوم درباره تعزیه بیشتر بدانم

به گزارش باشگاه وبلاگ نامه وبلاگ نامه پویا، نشست رسانه ای نمایش بیست هزار فرسنگ زیر دریا به کارگردانی پینو دی بودی صبح یکشنبه 28 شهریورماه با حضور کیومرث مرادی، ستاره اسکندری، پینو دی بودو کارگردان، دانیلا ریگنولی و وینچستو در تئاتر باران برگزار شد.

پینو دی بودو کارگردان این نمایش با ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: برای ما روابط انسانی و آشنایی با فرهنگهای مختلف اولویت دارد نه آنکه صرفاً اجراگر یک نمایش باشیم. ما علاقه مندیم فرهنگهایمان را به اشتراک بگذاریم و به شناخت دیگری دست یابیم.

پینو دی بودو با بیان اینکه یکی علاقه مند است درباره تعزیه اطلاعاتی کسب کند، گفت: من پس از این با ایران و فرهنگش آشنا شده بودم و درباره تعزیه هم چیزهایی شنیده بودم؛ اما اکنون بسیار کنجکاوم که درباره این هنر نمایشی بیشتر بدانم. زیرا در این نوع از کار، تاریخی وجود دارد که بسیار غنی است و با رفتن به این نمایش که بخشی از تاریخ ایران بوده و ارثی است که به مردمش رسیده می توان از گذشته با ابزار معاصر امروزی استفاده کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از صدا، طراحی لباس و حتی عکس العمل تماشاگران بسیار زیباست و من دوست دارم احساس این نمایش و اجراکننده ها و گویندگانش را درک کنم.

این کارگردان ایتالیایی درباره شناختش از ایران ابراز داشت: ما در دانشگاه ها و مدارسمان درباره کشور و تاریخ ایران مطالعه کرده بودیم و برایمان مهم بود و کنجکاو بودیم که ایران و مردم را بیشتر بشناسیم. در جشنواره تئاتر فجر به ایران آمدیم و علاقه مند شدیم دوباره بیاییم و روابطی با تئاتر باران به وجود آمد و فرصتی برای بازگشت ما به ایران پیش آمد. ما یک گروه تئاتر هستیم در حوزه تئاتر تجربی تحقیق می کنیم درباره انسان شناسی و استفاده می کنیم از تکنولوژی و ترکیب آنها نمایش ما است.

وی با اشاره به اینکه چشم انداز گروهش ایجاد نمایشی است که با آن بتوان فرهنگ ملتها و ایتالیا را معرفی کرد، بیست هزار فرسنگ زیر دریا را چنین نمایشی خواند و گفت: به طور شگفت انگیزی هم تکنولوژی هم معرفی یک قصه و هم فرهنگ را دارد.

کیومرث مرادی، به عنوان مسئول بخش بین الملل تماشاخانه باران با ارائه توضیحاتی در رابطه با این اجرا گفت: یکی از اهداف تئاتر باران ایجاد تئاتر الگو است؛ این نمایش به سه دلیل برای اجرا به ایران دعوت شد. نخست آنکه این گروه به دلیل شرکت در جشنواره بین المللی تئاتر فجر به ایران سفر کرده بودند و با فرهنگ و شرایط حاکم به طور کامل آشنایی داشتند. همچنین نمایش بیست هزار فرسنگ زیر دریا یکی از نمونه های بسیار مناسب برای آشنایی تکنولوژی با تئاتر است و می تواند نمونه خوبی برای آشنایی نسل من و نسل جوان تر با این نوع از تئاتر باشد. از سوی دیگر ارتباطهایی میان دو کمپانی تئاتر باران و پوتلج ایتالیا ایجاد شده است که این همکاری می تواند آغازگر مناسبی برای تبادلهای فرهنگی میان دو کشور باشد.

قراردادی برای مبادله دانشجوی بازیگری بین ایران و ایتالیا

کیومرث مرادی مجری طرح این نمایش نیز در این نشست گفت: ایجاد تئاتر الگو و ارائه الگوهای درست از نمایشهایی که در دنیا اجرا می شود، از مهم ترین اهداف تئاتر باران در دعوت از گروه های خارجی بود برای همین اولین نمایش بیست هزار فرسنگ زیر دریا انتخاب شد.

مرادی با اشاره به دلایل انتخاب گروه تئاتر پوتلج ایتالیا به عنوان اولین گروه خارجی دعوت شده به باران گفت: این گروه قبلاً به ایران آمده بودند و آشنایی کاملی با فرهنگ ما داشتند که کمک می کرد اجرایشان با فرهنگ ایرانی هماهنگ باشد از سوی دیگر بیست هزار فرسنگ زیر دریا اثر بسیار موفقی در کشورهای دیگر بود همچنین این اجرا از نمونه های درست استفاده از تکنولوژی در خدمت تئاتر به شمار می رود.

این کارگردان تئاتر، همچنین از بسته شدن قراردادی بین تئاتر باران و کمپانی تئاتر پوتلج ایتالیا خبر داد و گفت: با این قرارداد بین دو کمپانی مبادله دانشجو انجام می گیرد که این موضوع با توجه به اینکه کمپانی پوتلج هر ساله جشنواره فرهنگی را در ایتالیا برگزار می کنند حائز اهمیت است

مفهوم واقعی تئاتر در فضای تئاتر ما در حال از بین رفتن است

ستاره اسکندری که به تازگی به مدیریت تئاتر باران پیوسته، درباره این گروه گفت: از تماشاگران می خواهم که احساس و فرهنگ گروه تئاتر پوتلچ را نیز ملاقات کنند.اگر به بیست هزار فرسنگ زیر دریا نگاه کنیم متوجه می شویم که تکنولوژی و بازیگرها در حال زندگی کردن هستند.

وی با اشاره به نوع نگاه متفاوت این هنرمندان به تئاتر گفت: کارهای زیادی و متفاوتی در تئاتر انجام دادم؛ اما زیست متفاوتی که آنها با یکدیگر دارند برایم بسیار جذاب است. همه مسئولیتها تنها بر دوش کارگردان نیست و همه با همراهی یکدیگر اتفاقات را پیش می برند. آنان به مفهوم واقعی تئاتر دست یافته اند اتفاقی که در فضای تئاتر ما در حال از بین رفتن است. آنها بعد از نخستین اجرا با همان گریم و لباس هایی که بر تن داشتند به میان مخاطبان آمدند و با آنها آغاز به صحبت کردند.

این بازیگر تئاتر اضافه کرد: نکته جذاب این گروه را بازیگرهاست که با حضور ویدئو پروجکشن ناپدید نمی شوند. تکنولوژی و بازیگر به عنوان شریک هم ایفای نقش می کنند. برای اولین بار است که خود صدا نیز یک کاراکتری دارد و می شود از صدا به عنوان بازیگر کار هم یاد کرد. چیزی که برای ما جالب و جذاب است دیدن فرهنگی است که در تیاتر این دوستان موجود است و واقعیت اینست که این زیست گروهی اعضای پوتلچ فرهنگ مسئولیت را نه فقط کارگردان بلکه همه اعضای گروه درک کرده اند و واقعا به مفهوم خالص تئاتر رسیدند.

بزرگترین چالش توانایی کنار هم زندگی کردن

دانیلا ریگنولی از بازیگران کمپانی تئاتر پوتلج و این نمایش نیز با اشاره به تاریخ شکل گیری این کمپانی از سال 1976 گفت: ما امسال چهلمین سالگرد تاسیس این کمپانی را در ایتالیا جشن گرفتیم و اگر به طور خلاصه بخواهم درباره آشنایی خودم با این کمپانی و آغاز تئاتر بگویم باید به دوره دانش آموزیم اشاره کنم که به تئاتر علاقه مند شدم و هنگامی که با پینو دی بودو ملاقات کردم با هم در این راه پیش رفتیم.

او با بیان اینکه بازی بازیگران روی صحنه و تلاششان برای یادگیری و تحقیق برای آموزش انواع تئاتر همیشه برای او جذاب بوده است، گفت: همیشه دوست داشتم بدانم پشت هر صحنه نمایشی چیست و بازیگران چگونه می توانند با نگاه و بدنشان به نمایش چیزی اضافه کنند.

ریگنولی اضافه کرد: از آن زمان تا امروز ما در کمپانی تئاتر پوتلج چیزهای زیادی یاد گرفتیم امروز بزرگترین چالش ما این است که بتوانیم کنار هم زندگی کنیم، نیازهای مالی مان را برطرف کنیم و سپس بتوانیم به خوبی در تئاتر کار کنیم.

وینچزو، بازیگر و طراح جلوه های تصویری گروه تئاتر پوتلج نیز در این نشست با بیان اینکه کار من مدیریت جلوه های تصویری در نمایشهاست گفت: خیلی دوست داریم درباره کاراکتر تکنولوژی در نمایش صحبت کنم چون در هر کاری، تکنولوژی ، شیوه و شکل متفاوتی دارد.

وینچزو با تاکید بر اینکه ما در تلاشیم تا رابطه ای بین بازیگر و تکنولوژی در کار تعریف کنیم، گفت: بسیار مهم است که در نمایش ها تکنولوژی امری تزیینی نباشد.

نمایش بیست هزار فرسنگ زیر دریا کاری از گروه پوتلج ایتالیا است که اجرای آن از جمعه (26 شهریور) در تماشاخانه باران آغاز شده و تا دوم مهرماه در دو ساعت 19 و 21 روی صحنه می رود. مجری طرح این نمایش در ایران تئاتر باران و مجری پروژه آن کیومرث مرادی است.

منبع: تسنیم

به "پینو دی بودو: ما با تئاتر نمی توانیم جهان را تغییر دهیم، کنجکاوم درباره تعزیه بیشتر بدانم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پینو دی بودو: ما با تئاتر نمی توانیم جهان را تغییر دهیم، کنجکاوم درباره تعزیه بیشتر بدانم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید