عوارض زیاده روی در مصرف قارچ کدامند؟

به گزارش وبلاگ نامه، قارچ های خوراکی ارزش غذایی خوبی دارند و به همین علت می توانند در کنار سبزیجات پرخاصیت میهمان همیشگی سبد غذایی خانواده ها شوند. اما زیاده روی در مصرف قارچ نیز پیامدهایی دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

عوارض زیاده روی در مصرف قارچ کدامند؟ قارچ ها شاید یکی از عجیب ترین خوراکی هایی باشند که در آشپزخانه ها یافت می شوند. مصرف قارچ های خوراکی به قرن ها پیش بر می گردد چرا که این خوراکی در فرهنگ مردمان مصر باستان نیز بوده است. در افسانه ای آمده است که فرعون های مصر مجرمان را از خوردن قارچ ها به خاطر طعم و مزه خوشی که داشتند منع می کردند. البته امروزه قارچ ها تقریبا درتمام آشپزخانه های مردم سراسر دنیا یافت می گردد و بعلاوه این ماده غذایی پر ارزش هواداران بسیار زیادی نیز دارد. با توجه به برآوردهایی که انجام شده؛ سالانه در سراسر دنیا تقریبا 400 میلیون کیلوگرم (900 مییلیوم پوند) قارچ در سراسر دنیا رشد می نماید. چینی ها بزرگترین فراوری نمایندگان قارچ در دنیا هستند و امروزه این صنعت به عنوان یک صنعت میلیاردی کاملا شناخته شده است و مردم در بیشتر نقاط دنیا دست به فراوری این ماده غذایی مغذی می زنند.

آمارهایی که از دانشگاه Idaho در خصوص قارچ های خوراکی منتشر شده؛ نشان می دهد 300 الی 2000 نوع قارچ برای مصرف وجود دارد که از این بین 10 مورد از آن ها به صورت تجاری فراوری می شوند. بعضی از مردم قارچ ها را به صورت خام و بعضی دیگر آن را به صورت طبخ داده می خورند. یادتان باشد طبخ دادن قارچ ها می تواند ارزش غذایی آن را بالا برده و بعضی عوامل بیماری زا که ممکن است باعث بیماری شما شوند را نابود کند. تا حد امکان سعی کنید قارچ ها را خوب پاک کنید و پس از طبخ دادن مصرف کنید.

خواص قارچ

قارچ ها خواص ضد سرطانی دارندتحقیقاتی در سال 2010 بر روی 5 نوع قارچ با نام های (maitake، crimini، portabella، oyster و دکمه سفید) که در مجله Experimental Biology منتشر شد نشان می داد، این نوع قارچ ها به طور قابل توجه ای از رشد و پیشرفت سلول های سرطان پستان جلوگیری می نمایند. شاید در آینده نزدیک استفاده از قارچ ها برای درمان سرطان جانشین شیمی درمانی گردد اما هنوز دانشمندان مطالعات خود را در این زمینه تکمیل ننموده اند. به گفته مرکز سرطان Memorial Sloan Kettering، قارچ های شیتاکه (Shiitake) حاوی لنتینان(Lentinan)، نوعی از مولکول قندی هستند که از قارچ شیتاکه به دست می آید، وجود لنتینان در هنگام شیمی درمانی می تواند اثرات درمانی را افزایش دهد. در واقع در سال 1985 در ژاپن از این ماده به عنوان یک یاریی برای درمان سرطان معده مورد استفاده قرار می گرفت، زیرا این ماده خاصیت ضد توموری نیز دارد. لنتینان، نمی تواند به صورت مستقیم سلول های سرطانی را نابود کند، در عوض با تقویت سیستم ایمنی بدن می تواند به کاهش رشد تومورها در بدن یاری کند. در آزمایشگاه ها ثابت شده است که لنتینان (Lentinan) به طور مستقیم می تواند باعث کشته شدن ویروس ها و میکروب ها گردد.

مصرف قارچ راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدناکنون می دانیم که لنتینان موجود درقارچ شیتاکه می تواند سیستم ایمنی بدن ما را تقویت نمایند، اما مصرف قارچ فواید دیگری نیز برای بدن دارد، اما وجود ماده ای به نام بتا گلوکان در انوع قارچ ها که خود یک نوع قند است و در دیواره سلول های قارچی و دیگر گیاهان یافت می گردد، می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی بدن گردد. لنتینان از قارچ شیتاکه استخراج می گردد اما بتا گلوکان در بسیاری از گونه های قارچی از جمله قارچ دکمه ای یافت می گردد. به یاد داشته باشید که قارچ ها منبع خوبی از این مواد تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن هستند. شما با مصرف قارچ به صورت روزانه می توانید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید.

مصرف قارچ خوراکی راهی برای کاهش کلسترول بد بدنبه طور کلی قارچ ها تهی از گلسترول هستند، اما آنها منبع خوبی از کیتین و بتا گلوکان هستند که می توانند سطح کلسترول خون را کاهش دهند. مطالعاتی که در سال 2012 در مجله قارچ های داروی منتشر شد، نشان داد؛ قارچ های صورتی صدف دار سبب کاهش کلسترول بدن همان LDL می شوند. این مورد روی موش ها هیپوکلسترولمی می گردد. دکتر اندرو ویل، بنیانگذار و مدیر مرکز پزشکی انتگرال آریزونا در دانشگاه علوم پزشکی آریزونا می گوید:قارچ های شیتاکه حاوی ترکیبیاتی هستند که به کبد یاری می نمایند تا فرایند حذف گلسترول از خون را بهتر و راحتر انجام دهد. مصرف قارچ ها بعلاوه می تواند روی فشار خون ثابت در بدن اثر مثبت داشته باشند.

قارچ ها سرشار از ویتامین B و D هستندقارچ ها یکی از منابع غنی از ویتامین های B و D هستند. البته بدن ما می تواند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به مقدار قابل توجه ای ویتامین D جذب کند. گزارشات درباره قارچ های دکمه ای نشان می دهد که این نوع قارچ سرشار از ویتامین D هست. ضمناً قارچ دکمه ای یکی دیگر از ویتامین های مهم به نامB12 را به مقدار کافی در بافت های خود دارد. این ویتامین به ویژه برای گیاهخواران بسیار لازم و لازم است، اما این در حالی است که ویتامین B12 بیشتر در محصولات حیوانی یافت می گردد. وجود ویتامین B در بدن بسیار لازم است، چرا که آن ها در بدن مواد غذایی را به انرژی تبدیل می نمایند. وجود ویتامین D نیز در بدن بسیار لازم است، چرا که با وجود این ویتامین بدن قادر است، کلسیم مورد احتیاج برای استخوان سازی را جذب کند و نبود این گونه مواد می تواند صدمات جبران ناپذیری بر بدن وارد کند.

مصرف قارچ باعث کاهش التهابات در بدن می گرددتکس در این باره می گوید:قارچ ها حاوی آنتی اکسیدان قوی ای به نام ergothioneone هستند، که باعث کاهش التهاب در بدن می شوند. ویل در خصوص قارچ های Reishi که به طور خاص در آسیا هزاران سال است که مصرف پزشکی دارد می گوید:این قارچ دارای اثرات ضد التهابی قابل توجه ای است. طی چند سال اخیر مطالعات زیادی روی قارچ Reishi انجام شده است که نشان می دهد، آنها مزایای سلامتی فراوانی از جمله؛ سرکوب موارد آلرژی زا در بدن، کاهش التهابات داخلی بدن، کاهش رشد تومورهای داخلی و دیگر مزایای بهداشتی را برای بدن دارند.

قارچ Magic ممکن است به درمان بیماران سرطانی یاری کندقارچ های خانواده Magic خاصیت روانگردانی دارند، به همین منظور محققان دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز و مرکز پزشکی لانگون، بر روی 80 بیماری که سرطان داشتند و درصد امید به زندگی در آن ها کم شده بود و دارای اصطراب شدیدی بودند ماده ای به نام psilocybin که در 200 نوع قارچ یافت می گردد را آزمایش کردند و دریافتند که حدود 80 درصد از این بیماران خوش بین تر، کم اصطراب تر و حتی امید به زندگی در آن ها به نحو چشمگیری افزایش یافت. همین امر باعث شده بود آن ارتباط بیشتری با مردم پیدا نمایند و این در حالی بود که این گونه اشخاص به خاطر مبتلا شدن به سرطان منزوی شده بودند. محققان به این نتیجه رسیده اند که ماده psilocybin می تواند برای افراد مبتلا به افسردگی و یا استرس زیاد موثر واقع گردد.

مصرف قارچ راهی برای مبارزه با پیری زودرسیک تیم تحقیقاتی از دانشگاه پنسیلوانیا در سال 2017 دریافتند که قارچ های دارای دو اکسیدان به نام های ergothioneone و گلوتاتیون است که هر دوی این آنتی اکسیدان ها خاصیت ضد پیری دارند. رابرت بیلمن استاد علوم غذایی می گوید:آنچه که ما دریافت نموده ایم، این است که بدون شک قارچ ها منبع غنی و سرشاری از این دو نوع اکسیدان ضد پیری هستند. وی بعلاوه می گوید:بعضی از گونه قارچ ها هر دو این آنتی اکسیدان ها را در بافت خود دارند.1

اما مصرف بسیار زیاد قارچ می تواند باعث ازدیاد بعضی از موادمغذی در بدن گردد که ممکن است برای سلامتی مضر باشد.

آهنقارچ منبعی غنی از آهن است. برای نمونه 113 گرم از قارچ مورل، 14 گرم آهن دارد. گفتنی است که بانوان روزانه به 18 میلی گرم آهن و مردان به 8 میلی گرم برای حفظ سلامت سلول های خونی و حمل اکسیژن در سراسر بدن احتیاج دارند. بعلاوه براساس موسسه لینوس پاولینگ در دانشگاه ایالتی اورگان، بالاترین مقدار مصرف روزانه آهن در بزرگسالان 45 میلی گرم است. مصرف 453 گرم قارچ مورل از حد مجاز مصرف روزانه آهن فراتر می رود و این درحالیست که افزایش بیش از حد آهن دریافتی موجب ناراحتی های گوارشی و تجمع آهن در بافت های نرم می گردد.

فسفرفسفر جزئی از سیستم اسکلتی بدن، پروتئین های سلولی و غشاء است. بدن روزانه به مصرف 700 میلی گرم فسفر احتیاج دارد. مصرف بیش از 4 گرم فسفر در روز منجر به افزایش سطح آن در خون و انباشت کلسیم در اندام ها می گردد. قارچ ها مقادیر متفاوتی از فسفر دارند، به طوریکه 113 گرم قارچ مورل حاوی بیش از 200 میلی گرم فسفر است. بعلاوه با مصرف 453 گرم از این نوع قارچ، احتیاج روزانه به فسفر از حد مجاز فراتر رفته و این درحالیست که مصرف 2 کیلو و 263 گرم از قارچ مورل در یک روز، باعث سمیت این ماده معدنی خواهد شد.

رویقارچ حاوی روی است، این ماده معدنی در غشاء سلولی و یکپارچگی پروتئین ها نقش دارد. بعلاوه روی به بدن یاری می نماید تا از ویتامین A و فولات استفاده کند. 113 گرم از قارچ مورل حاوی 2 میلی گرم روی بوده که معادل 20 تا 25 درصد احتیاج روزانه بدن به این ماده معدنی است. مصرف روزانه بیش از 40 میلی گرم روی باعث ایجاد مسائل گوارشی و در طولانی مدت منجر به کمبود مس می گردد. همچون فسفر، مصرف 2 کیلو و 263 گرم از قارچ مورل در یک روز، بدن را با سطح بالا و خطرناکی از روی روبرو می نماید.

فیبرقارچ منبع خوبی از فیبر غذایی به شمار میرود. 113 گرم از قارچ Chanterelles بیش از 4 گرم فیبر دارد. فیبر غذایی به بهبود عملکرد روده ها یاری می نماید. اما مصرف مقدار زیادی از فیبر در روز موجب یبوست و ناراحتی های شکمی خواهد شد. رژیم غذایی روزانه باید حاوی 20 تا 35 گرم فیبر باشد. مصرف 453 گرم از این نوع قارچ ممکن است باعث عوارض گوارشی ناراحت نماینده ای گردد.2

چه کسانی کمتر قارچ بخورند؟مصرف قارچ به دلیل این که دیر هضم مى گردد براى افراد سالخورده ، زنان باردار و شیرده مبتلا به ناراحتی های معده مناسب نیست .

زیاده روی در مصرف قارچ باعث غلظت خون می گردد.

کسانى که مبتلا به اختلال کلیه هستند باید مثل تمام مواد پروتئینى از مصرف زیاد قارچ خوددارى نمایند.

کسانى که اختلال هاضمه دارند و یا از کبد علیل و رنجورند و یا کولیت روده دارند و یا به ورم مفاصل مبتلا هستند و یا به دلیل اسیداوریک موجود در خون مبتلا به نقرس شده اند نباید قارچ مصرف نمایند.3

پی نوشت:

1.www.alef.ir

2.www.jadidtarin.com

3.www.yjc.ir

منبع: راسخون

به "عوارض زیاده روی در مصرف قارچ کدامند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض زیاده روی در مصرف قارچ کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید