خبرنگاران 9 اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش وبلاگ نامه، ایلام - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام گفت: سال گذشته 9 اثر ناملموس استان در جلسه شورای سیاست گذاری ثبت آثار وزارت میراث فرهنگیدر فهرست آثار ملی ناملموس نهاده شد.

خبرنگاران 9 اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام، عبدالمالک شنبه زاده گفت: این آثار شامل مهارت تهیه شیرینی محلی کله کنجی، مهارت پخت نان پپگ، مهارت ساخت هیزه(محل نگهداری روغن حیوانی)، آواهای مشک زنی و بازی محلی کلاوروان، ساخت و موارد استفاده چالگ و میه کوت (هاون عظیم چوبی) نحوه برداشت نمک، نحوه برداشت شوکه و کاربرد گژگ کاو در زندگی (مهره آبی) است که در فهرست آثار ملی ثبت شدند.

شنبه زاده اضافه نمود: به دلیل وجود فرهنگ های مختلف با زبان و گویش متفاوت در ایلام، آثار شاخص فراوانی در حوزه میراث ناملموس در استان قابل شناسایی و مستندسازی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام یادآور شد: ایلام بخشی از تمدن عیلام باستان بوده که در هزاره سوم پیش از میلاد به وجود آمده و به عنوان یکی از مهدهای حیات بشری مملو از آثار، محوطه ها و بناهای دوره های مختلف تاریخی و ماقبل تاریخ است.

شنبه زاده ادامه داد: ثبت آثار منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی موجب حفاظت بیشتر، تخصیص اعتبار برای حفاظت، بازسازی، بازسازی و نگهداری بهتر آثار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام در بخش دیگری از سخنانش گفت: همچنین سال گذشته 100هزار اقلام تبلیغاتی شامل بروشور، کتابچه، پوستر، کارت پستال، ساک دستی، کتاب معرفی استان به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی، نقشه و سی دی و همچنین نقشه راهنمای گردشگری برای معرفی هر چه بهتر استان تهیه و چاپ شد.

شنبه زاده با بیان اینکه صنعت گردشگری به عنوان شاخه ای پویا از بخش خدمات بیش از هر فعالیت مالی دیگر نیازمند معرفی و بازاریابی است، اضافه نمود: هدف از چاپ اقلام تبلیغاتی معرفی استان به گردشگران و زائران به ویژه در ایام اربعین در زمان پساکرونا که شامل پیشینه تاریخی، جغرافیا، صنایع دستی، سوغات محلی، موسیقی بومی، مردم شناسی، یادمان های دفاع مقدس و مشخصات دفاتر، مهمانپذیرها و هتل های استان وهمچنین معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی و مذهبی، اقامتگاه ها، رستوران ها، مجتمع های بین راهی، زائرسراها، پمپ بنزین ها و دیگر اطلاعات استان در شناساندن و معرفی استان ایلام به عموم گردشگران لازم است.

شنبه زاده این اقدام را در راستای راهنمایی گردشگران و زائران اربعین و همچنین معرفی آثار توریستی و گردشگری استان دانست و افزود: استان ایلام با بهره مندی از تاریخ و میراث 10 هزارساله از زندگی اجتماعی بشر، گردشگری دفاع مقدس و گردشگری مذهبی از ظرفیت بالایی برای جلب گردشگران برخوردار است.

استان ایلام یک هزار و 500 اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که 774 اثر آن تا به امروز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد 737 اثر تاریخی، 24 اثر معنوی، 6 اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 9 اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 9 اثر ناملموس ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید