بوم گردی های محبوب در ایران از نگاه گردشگران داخلی و خارجی

به گزارش وبلاگ نامه، ایران سرزمینی پهناور و زیبا است که در هر گوشه از آن می¬توان جاذبه¬های دیدنی و منحصر به فردی را دیدن کرد؛ سرزمینی چهار فصل با فرهنگی غنی و تاریخچه و پیشینه¬ای طولانی. ایران کشوری رنگارنگ با اقوام متفاوت، با لهجه و گویش های مختلف، آداب و رسومی گوناگون، زیبا و با پوششی متفاوت و شاداب است. مناظری دیدنی مانند جنگل های گلستان، کویر لوت، دره ستارگان، غار علیو مکانهای دیدنی و منحصر به فرد دیگر که همگی در سرزمین پارس، نماد و نشانی از فرهنگ، تاریخ، هوش، هنر و خلاقیت ایرانیان هستند.

بوم گردی های محبوب در ایران از نگاه گردشگران داخلی و خارجی

بوم گردی های محبوب در ایران

ایران سرزمینی 4 فصل، آمیخته با تاریخ، فرهنگ، سوغات و اصالت است. این تنها یک شعار از طرف یک توریست نیست بلکه واقعیتی است که از دل تجارب توریستان زیادی که با تماشا زیبایی­ها و جاذبه ­های شگفت انگیزآن به وجد آمده اند، استخراج شده است. قدمت و غنای فرهنگی ایران، تنوع جاذبه ­های جغرافیایی و طبیعی، آب و هوای چهار فصل، چند فرهنگی بودن و تنوع اقوام با آداب و رسوم و سنت­های متفاوت و مجذوب کننده، این کشور را به خزانه­ای از میراث طبیعی و تاریخی تبدیل نموده ­است.

تنوع آب­ و هوا در ایران به صورت همزمان پدیدار می شود؛ برخی شهرها در زمستان، آب و هوای تابستانی یا هوای بهاری دارند. از سوی دیگر، در یک زمان تعیین و یکسان در تابستان ممکن است برخی منطقه ها با برف پوشیده شده باشند و یا ساکنان آن منطقه ها، تجربه بارش باران یا نسیم بهاری را داشته باشند. (1)

بدون شک این جاذبه­ها، ایران را جزو ده کشور برتر دنیا در این زمینه قرار داده است. داشتن رتبه پنجم از لحاظ جاذبه­های طبیعی، آب­ و هوا و منطقه ها تاریخی و فرهنگی است که باعث می شود ایران به عنوان یک کشور باستانی به صورت حتمی و قطعی در فهرست توریستی شما قرار گیرد.

ایران با کوه­های زاگرس و البرز آغاز می شود و با سواحل زیبای خلیج فارس و دریای خزر انتها می­یابد. هرچند علت اصلی توریست­ها برای بازدید از ایران، تماشای مکان­های فرهنگی و تاریخی باشکوه مثل تخت جمشید، نقش رستم، میدان نقش دنیا و ... است. (2)

ایرانیان یک ضرب المثل دارند که می­گوید میهمان حبیب خداست و این موضوع در فرهنگ ایران بسیار جا افتاده است. به عنوان یک توریست، شما حتما مهربانی و علاقه مردم ایران نسبت به خارجی­ها را حس خواهید کرد. ایرانی­ها دوست دارند با آغوشی گرم، پذیرای شما در خانه هایشان باشند.

در زمان سفر به ایران احتمالا از طرف آن ها دعوت به صرف غذای خانگی و یا گذراندن یک بعد از ظهر لذت بخش با نوشیدن چای خوش طعم ایرانی خواهید شد.

رفتارهای انسانی، بخش مهمی از سفر به ایران است که باعث می­شود سفر شما را نسبت به سایر سفرها متمایز سازد. (1)

در اینجا قصد داریم بخشی از زیبایی­های منحصر به فرد سرزمین پارس که از نظر بوم گردی محبوبیت زیادی دارند را توضیح دهیم.

چشمه های آب گرم
چشمه های آب گرم یکی از جاذبه های طبیعی ایران هستند؛ به عنوان مثال می توان چشمه های آب گرم لاریجان، محلات، سرعین، بوستان آباد، رامسر و غیره که هر ساله مورد بازدید هزاران توریست قرار دارند را نام برد. (3)

چشمه آب گرم محلات

باداب سورت مازندرانباداب سورت را می توان یک معجزه دانست که با زیبایی طبیعی خود در قلب مازندران می درخشد؛ یک تراس پله ای که طی هزاران سال شکل گرفته است. این جاذبه طبیعی در استان مازندران و در ارتفاع 1840 متری از سطح دریا واقع شده است.

در این چشم انداز طبیعی، دو چشمه متفاوت وجود دارد؛ یکی با غلظت بالای نمک که دارای خواص دارویی است و دیگری آبی ترش مزه و نارنجی رنگ دارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که در دنیا فقط تعداد کمی از این نوع تراس های پله ای وجود دارد و یکی از آن ها در خاک ایران واقع شده است

.

در بوم گردی ایران، استان مازندران مکانی خاص است که در سواحل جنوبی دریای خزر قرار گرفته است. شرایط آب و هوایی مازندران نقش بسزایی در حفظ آثار تاریخی و طبیعی این منطقه داشته است. شرایط مناسب محیطی، آب و هوای دلپذیر و معتدل نیمه گرمسیری، منظره ها طبیعی زیبا و مجاورت با رشته کوه البرز، این استان را به یکی از اصلی ترین مکان های بوم گردی در ایران تبدیل نموده است. (3)

باداب سورت مازندران

جزیره قشم
قشم بزرگترین جزیره در خلیج فارس محسوب می شود و می توان آن را از بسیاری جهات منحصر به فرد در نظر گرفت. خوشبختانه بیشتر منطقه ها این جزیره، شکل طبیعی و بکر خود را حفظ نموده اند و کمتر انسانی پای در این منطقه ها گذاشته است.

این جزیره بزرگ به وسیله چندین جزیره کوچک (جزایر ناز) احاطه شده است. یکی از پدیده های منحصر به فرد در این جزیره، وجود بزرگترین جنگل حرا در خاورمیانه است که بیش از 150 گونه پرنده را در خود جای داده است. بعلاوه طولانی ترین غار دنیا به نام نمکدان یا سه برهنه با 6 کیلومتر وسعت نیز در جزیره قشم واقع شده است. (3)

غار نمکدان واقع در جزیره قشم

سرو ابرکوهسرو ابرکوه، در صحرای یزد به عنوان نمادی از زندگی و زیبایی شناخته می شود و در واقع یکی از شگفتی های سراسر دنیا است. این سرو چهار هزار و پانصد ساله، قدیمی ترین ارگانیسم زنده ایران و دومین ارگانیسم قدیمی و زنده دنیا محسوب می شود.

نماد درخت و مخصوصاً سرو (درخت زندگی و آزادی) را می توان به وفور در میراث فرهنگی ایران یافت. سرو ابرکوه نمادی از اهورامزدا در ایران باستان است و کاشت آن به نبی زرتشت باز می شود و در تاریخ ایران از آن به عنوان درخت زرتشت یاد می شود. (4)

سرو ابرکوه یزد

آبشار سردابه
شهر اردبیل به علت داشتن چندین جاذبه بوم گردی از جمله آبشارها و چشمه های آب گرم بسیار مشهور است. آبشار سردابه در دامنه کوه سبلان، نزدیک به چشمه آب گرم سردابه قرار گرفته است. این آبشار در بیست و هشت کیلومتری غرب شهر اردبیل و در داخل روستایی با همین نام قرار گرفته است.

جالب است بدانیدآب چشمه ای که آبشار را تغذیه می نماید از ارتفاع 1840 متری از سطح دریا سرچشمه می گیرد. در حالی که به سمت آبشار حرکت می کنید، می توانید از طبیعت زیبای روستای سردابه با تپه های سبز، منظره های از گل های رنگارنگ و مزارع مختلف لذت ببرید. محیط اطراف این آبشار با پوشش گیاهی گل، خزه و سایر گیاهان محلی پوشیده شده است.

این آبشار تقریباً بیست متر ارتفاع دارد، آب آن شفاف به نظر می رسد، طعم آب آن تا حدی ترش است و بوی گوگرد می دهد. آبشار سردابه بطور دائم جاری است و بارندگی و آب های زیرزمینی باعث افزایش حجم آب در آن می شود.

وجود چشمه آب گرم سردابه یکی دیگر از دلایل معروفیت این منطقه است. این چشمه آب گرم که به صورت محلی به نام ساری داوا (که به فارسی به معنای داروی زرد است) شناخته می شود، دارای اثرات درمانی مختلفی است. چشمه آب گرم سردابه حاوی اندازه زیادی گاز کربنیک است و از این رو در درمان بیماری هایی مانند زردی مورد استفاده قرار می گیرد.

روستای سردابه به علت وجود این آبشار تماشای و هفت چشمه آب گرم در کنار بسیاری از جاذبه های خالص و بکر دیگر که در قلب آن قرار گرفته اند، یکی از زیباترین روستاهای غرب ایران به شمار میرود. طبیعت باشکوه این منطقه، سالانه میزبان بسیاری از توریستان و میهمانان از سراسر کشور و سراسر دنیا است.(5)

آبشار سردابه

پی نوشتها

  1. www.surfiran.com
  2. www.welcometoiran.com
  3. www.eavartravel.com
  4. www.visitiran.ir
  5. www.visitiran.ir
منبع: راسخون

به "بوم گردی های محبوب در ایران از نگاه گردشگران داخلی و خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوم گردی های محبوب در ایران از نگاه گردشگران داخلی و خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید