بازار فیلم ایران برای شرکت کنندگان آورده مالی دارد، تاثیر برجام

به گزارش وبلاگ نامه، خبرنگاران-گروه هنر-نیوشا روزبان: سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از یکم اردیبهشت در محل پردیس سینمایی چارسو شروع شده و تا دوشنبه ششم اردیبهشت ماه ادامه دارد. در این جشنواره که این روزها در پردیس چارسو برگزار است نوزدهمین بازار فیلم ایران با 50 غرفه ایرانی و خارجی نیز برپا شده است.

بازار فیلم ایران برای شرکت کنندگان آورده مالی دارد، تاثیر برجام

بازار فیلم ایران را بهانه ای قرار دادیم و با امیر اسفندیاری معاون امور بین الملل سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر درباره این بازار به مصاحبه نشستیم. وی معتقد است که این بازار آورده مالی مناسبی برای غرفه داران دارد، در غیر این صورت هیچ گاه برای حضور در این بازار درخواست نمی دادند. این مدیر سینمایی در بخش دیگری از صحبت های خود شرح داد اگر برای یک بازار فیلم اتفاق درستی رخ ندهد، دوام پیدا نمی کند.

با ما در این مصاحبه همراه باشید.

* یکی از مواردی که معمولا در خصوص بازار فیلم ایران مطرح می گردد این است که این بازار بیشتر برای خرید آثار از فروشنده خارجی برگزار می گردد و درصد خرید آثار توسط شرکت نماینده ایرانی بیشتر از شرکت نماینده خارجی است. آیا در این دوره شرایطی ایجاد شد که خریداران خارجی حضور پررنگ تری داشته باشند؟

- بازار فیلم ایران از همان سال های دور با برنامه ریزی و هدف خاص شکل گرفت و این بازار شروعگر برنامه جدیدی بود تا تهیه نمایندگان ایرانی بدون اینکه احتیاج باشد به بازارهای خارجی بروند فرصت آن را پیدا نمایند تا محصولات خود را به وسیله بازار فیلم داخلی به خریداران خارجی عرضه نمایند. بازار فیلم با همین هدف از سال 76 فعالیت خود را شروع کرد و تا سال 82 سیاست جذب خریدار خارجی را دنبال می کرد، نتیجه این برنامه ریزی به گونه ای بود که وسعت برگزاری آن با توجه به استقبالی که صورت گرفت، افزایش پیدا کرد، اما از سال 82 تصمیم گرفتیم بازار فیلم ایران به یک بازار منطقه ای قابل توجه تبدیل گردد و به همین دلیل طی یک برنامه ریزی هدفمند تصمیم گرفته شد تا از پخش نماینده های خارجی نیز برای حضور در این بازار دعوت کنیم. برای این کار یک دوره پنج ساله در نظر گرفته شد و در نهایت آنقدر بازار گسترده شد که پخش نمایندگان مختلف در منطقه از این بازار استقبال نموده و تعداد غرفه ها به بیش از 80 عنوان رسید تا آن جا که دیگر جایی برای پذیرش شرکت نمایندگان جدید نداشتیم.

در آن برهه زمانی اتفاقات تجاری خوبی در بازار رخ داد و فکر می کنم حداقل بین 2 تا 3 میلیون دلار مبادلات تجاری صورت گرفت که اکثرا شامل خریدهایی بود که تلویزیون ایران انجام می داد. بازار در آن موقع در وضعیت خوبی به سر می برد تا اینکه در سال گذشته و در دوره هجدهم تغییراتی در برگزاری بازار رخ داد که بر اساس آن این بازار بسیار کوچک برگزار گردید ولی سال جاری و در دوره نوزدهم بر اساس برنامه ریزی های رضا میرکریمی دبیر سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر به کیفیت بازار توجه ویژه ای شد. به همین دلیل بازار نوزدهم را در حد وسط برگزار کردیم یعنی هر چند پخش نماینده خارجی وجود دارد، اما تمرکز ویژه ای روی حضور خریداران خارجی برای فروش آثار ایرانی صورت گرفته است.

* وضعیت خرید و فروش آثار را در این بازار چگونه ارزیابی می کنید؟

- چند دوره قبل یک جایزه ویژه برای کمپانی های ایرانی که بیشترین فروش را داشتند قرار دادیم که این جایزه شامل سفر به جشنواره فیلم کن بود. در آن دوره متوجه شدیم که کمپانی های ایرانی فروش 350 هزار دلاری داشتند. البته این را باید بگویم که فروش فیلم در هیچ بازاری علنی نمی گردد. شاید در بازارهای مختلف در جهان آمار تقریبی درباره مبادله فیلم ارائه گردد، اما هیچ گاه جزئیات آن اعلام نمی گردد. در واقع مسائل مختلفی وجود دارد تا کمپانی ها تمایلی به اعلام میزان فروش خود نداشته باشند که از آن جمله می توان به رقابت میان شرکت ها و مسائل مالیاتی اشاره نمود.

* بازار فیلم تا چه اندازه برای شرکت نماینده خارجی بازدهی مالی دارد؟

- برگزاری یک بازار فیلم بین المللی کار بسیار سختی است. بسیاری از کشورها با هزینه های بسیار زیاد سعی در برگزاری بازارهای فیلم داشتند، اما این بازارها دوام نیاورده است. این در حالی است که بازار فیلم ایران نوزدهمین دوره خود را پشت سر می گذارد و این به آن معنا است که بازار فیلم ایران می تواند برای شرکت نمایندگان آورده مالی داشته باشد در غیر این صورت هیچ گاه شرکت نماینده خارجی علاقه ای ندارد تا به صرف هزینه کلان در بازاری حضور پیدا کند که توجیه مالی برای آن نداشته باشد.

سال جاری تمام شرکت نمایندگان در نوزدهمین بازار فیلم ایران تمام هزینه بلیت و دیگر هزینه های جاری را خودشان پرداخت نموده اند و این نشان می دهد که بازار فیلم ایران برای آنها جذابیت دارد.

اگر برای یک بازار فیلم اتفاق درستی رخ ندهد آن بازار به هیچ وجه ماندگار نمی گردد و شرکت نمایندگان باید مطمئن باشند که اتفاق مثبتی برای آنها رخ می دهد. سال جاری با توجه به امکانات محدودی که داشتیم حضور شرکت ها را در این بازار محدود کردیم، به گونه ای که در حال حاضر 29 شرکت پشت در این بازار هستند که شامل 14 کمپانی ایرانی و 15 کمپانی خارجی است. همه اینها نشان می دهد که اگر این بازار آورده مالی مناسبی نداشت، هیچ کس اصرار به حضور در این بازار از خود نشان نمی داد.

* چند درصد از فضای نوزدهمین بازار فیلم ایران به خریدار و فروشنده اختصاص دارد؟

- غرفه داران در بازار اکثرا فروشنده هستند که بعضی از آنها علاوه بر فروش در بازار، مأموریت خرید نیز دارند مانند غرفه بنیاد سینمایی فارابی که هم فروشنده است و هم خریدار. البته عده ای از خریداران حاضر در این بازار غرفه ندارند و به صورت بازدیدنماینده برای خرید آمده اند.

* سال گذشته یکی از شرکت هایی که مسئولیت خرید فیلم برای ایرلاین ها را برعهده داشت در بازار فیلم حضور پیدا نموده بود و تعدادی فیلم ایرانی خریداری کرد. آیا می توان از چنین پتانسیل هایی برای فروش بیشتر آثار ایرانی استفاده کرد؟

- خرید فیلم برای ایرلاین ها بیشتر با این هدف است که منوی فیلم آنها برای سلیقه مخاطب باز باشد. ما جزو اولین کسانی بودیم که به ایرلاین هایی از جمله قطر، ترکیش و امارات فیلم فروختیم، اما اینکه فیلم های فروخته شده در خطوط هوایی نمایش داده می گردد یا خیر احتیاج به پیگیری از سوی پخش نمایندگان دارد تا ببینیم این فیلم ها تا چه اندازه مورد استقبال قرار می گیرد. خطوط هوایی برای ارائه سرویس در طول پرواز به فیلم هایی از کشورهای مختلف احتیاج دارند.

* از نظر شما برجام تا چه اندازه در روند برگزاری این بازار تاثیرگذار بود؟

- فکر می کنم برجام تاثیر روانی بسیار مثبتی بر اتفاقات بین المللی ایران داشته است که جشنواره فیلم فجر نیز جزوی از آن به شمار می رود، اما طبیعتا روند عملیاتی برجام طول می کشد تا شرایط برای مبادلات بازرگانی تسهیل پیدا کند و در ادامه اگر مبادلات بانکی به راحتی انجام گردد در خرید و فروش بازار فیلم نیز تاثیر بسیاری می گذارد.

متاسفانه در چنین شرایطی آمریکا اعلام نموده کسانی که به ایران سفر می نمایند برای حضور در آمریکا باید ویزا دریافت نمایند که امیدوارم این مسائل رفع گردد. البته چنین تصمیم گیری هایی چندان در روند استقبال از یک پدیده هنری تاثیرگذار نیست، اما به هر حال افرادی نیز وجود دارند که چنین مباحثی روی آنها به دلیل مبادلاتی که با آمریکا دارند، تاثیر می گذارد. البته این را هم باید بگوییم که ما در این دوره از بازار فیلم نمایندگانی از آمریکا و کانادا نیز داریم.

* طراحی بازار سال جاری نسبت به دوره های قبل متفاوت بود، رسیدن به این طراحی چگونه صورت گرفت؟

- در سال های گذشته که این بازار برگزار می شد برای غرفه بندی از اسپیس فرم های معمول استفاده می کردیم، اما سال جاری رضا میرکریمی با توجه به اهمیتی که به بازار می دهد آقای محسن شاه ابراهیمی را که از بزرگان عرصه طراحی صحنه هستند مسئول طراحی بازار قرار داد و خوشحالیم که بازار جلوه دیگری پیدا نموده است. خوشبختانه همه از طراحی جدید بازار بسیار راضی هستند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "بازار فیلم ایران برای شرکت کنندگان آورده مالی دارد، تاثیر برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار فیلم ایران برای شرکت کنندگان آورده مالی دارد، تاثیر برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید