آیا اومیکرون شروع خاتمه کروناست

به گزارش وبلاگ نامه، بسیاری از کارشناسان خوشبین هستند که چه بسا سویه اومیکرون ویروس کرونا، آغازی بر انتها این همه گیری باشد.

آیا اومیکرون شروع خاتمه کروناست

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ نامه،سازمان دنیای بهداشت روز 5 آذر 1400 طی جلسه ای در ژنو با انتشار بیانیه ای رسما سویه B.1.1529 را با نام اُمیکرون (Omicron Variant) معرفی کرد و این سویه نو در رده های نگران نماینده (Variant of Concern) در کنار سویه های آلفا، بتا، دلتا و گاما قرار داد. سازمان دنیای بهداشت در این بیانیه نیز به تمام کشورهای دنیا توصیه کرد تا با افزایش نظارت و آنالیز ژنتیکی سویه به درک بهتر سویه نو یاری نمایند.

با وجود آنکه هیچگونه تردیدی وجود ندارد که سویه اومیکرون ویروس کرونا قدرت شیوع بیشتری در مقایسه با دیگر سویه های این ویروس در دوسال گذشته داشته اند اما بسیاری در سرتاسر دنیا این خوشبینی را دارند که چه بسا سویه نو، کمتر از سویه های قبلی مرگبارتر باشد.

بشر سازگاری با کرونا را آغاز نموده است

به گزارش شبکه خبری الجزیره، یاشا ماونک استاد دانشگاه جانز هاپکینز در سخنانی گفت که صرف نظر از این دیدگاه خوشبینانه، اومیکرون در واقع در حال ترسیم آغاز انتها همه گیری است چون همه دولت ها و مردم در حال حاضر کرونا را بخشی از زندگی خود دانشته و به جای فرار از آن، آغاز به سازگاری با آن نموده اند.

این استاد دانشگاه جانز هاپکینز در ادامه سخنانش گفت: تقریبا امروز تمام دوستانی را که می شناسم به ویروس کرونا مبتلا شده اند. در مراحل اولیه شیوع این ویروس، بخش عمده ای از دوستانم توانستند از ابتلا به این ویروس جلوگیری نمایند و می توان گفت که آنها خوش شانس بودند که از ابتلا به این ویروس در مراحل نخستین آن جلوگیری کردند اما گویا شانس خوب آنها به انتها رسیده و هفت نفر از دوستانم اخیرا اعلام کردند که تست کرونای آنها مثبت بوده و تعداد دیگری از دوستانم نیز به نظر می رسد که به این ویروس مبتلا شده اند اما نتوانسته اند که تست دهند. خوشبختانه تمامی آنها نشانه های خفیفی داشته و تردیدی وجود ندارد که علت آن نیز دریافت واکسن کرونا به وسیله تمامی آنها بوده است.

این محقق آمریکایی اضافه نمود: به نظر می رسد الگوی انتشار ویروس کرونا در میان دوستانم همچون چیزی بوده که در آفریقای جنوبی رخ داد، جایی که برای نخستین بار سویه اومیکرون در آنجا کشف شد. پس از کشف اومیکرون در آفریقای جنوبی، اندازه شیوع ویروس در این کشور آفریقایی به سرعت افزایش یافت اما تعداد مرگ و میر بسیار آهسته تر افزایش پیدا کرد که همین موضوع می تواند نشان دهنده آن باشد که سرعت شیوع اومیکرون بسیار بالا بوده اما مرگبار بودن آن کمتر از سویه های پیشین است.

گزارش ها اولیه از سویه اومیکرون همچنان مبهم بوده و تا کنون به طور دقیق آینده همه گیری کرونا معین نشده است. دنیا یا در آستانه چند ماه سختی نسبتا جزئی قبل از فروکش کردن اومیکرون بوده یا آنکه در برابر افزایش فزاینده ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از اومیکرون خواهد بود.

یاشا ماونک در ادامه گفت: با این وجود و صرف نظر از مسیری که اومیکرون یا دیگر سویه های آینده ویروس کرونا طی خواهند کرد، معتقدم که در آستانه انتها همه گیری کرونا به عنوان یک پدیده اجتماعی هستیم.

آغاز انتها

از روز نخست همه گیری کرونا، کارشناسان درباره مدت زمان مورد احتیاج برای فاصله اجتماعی و تعطیلی های دولتی اختلاف نظر داشتند. پس از آنکه ابتلا به کرونا هر روز در حال افزایش بود، بعضی از مردم خواهان اتخاذ تدابیر ریشه ای شدند اما بعضی دیگر نگران هزینه و تاثیرات آن بودند. این معضل تا به امروز همچنان پابرجاست و جدال ها درباره ماسک و اجباری بودن واکسیناسیون هنوز ادامه دارد.

با وجود افزایش نجومی تعداد مبتلایان به کرونا، تعداد اندکی از کارشناسان و سیاستمداران پیشنهاد اتخاذ تدابیر سرسختانه برای جلوگیری از شیوع ویروس را مطرح می نمایند.

تمایل برای قرنطینه و سایر مداخله های اجتماعی گسترده به سادگی از بین رفته که این بدان معناست که مفاهیمی نظیر جلوگیری از انتشار ویروس و مسطح کردن منحنی انتشار آن را کم کم در حال پشت سر گذاشتن هستیم و در مقایسه با موج های قبلی، به طور فزاینده ای با حضور کرونا در میان خود کنار آمده ایم.

استاد دانشگاه جانز هاپکینز در ادامه گفت: دانشمندان در مورد اعلام انتها همه گیری، شیوه های خاص خود را دارند و یکی از مهمترین نشانه ها، نشانه اجتماعی-علمی است که اینگونه خلاصه می گردد که مردم با زندگی در کنار علت ایجاد بیماری، عادت نمایند. بر اساس این تعریف، شیوع گسترده مبتلایان به سویه اومیکرون ویروس کرونا که در بیش از 100 کشور دنیا مشاهده شده است، با واکنش ضعیف کشورها روبرو شده، نشانه انتها این همه گیری است.

آیا شرایط کنونی بدان معناست که خطر این بیماری کاهش یافته؟ یا آنکه مردم کووید را دست کم گرفته و این ویروس همچنان صدها هزار نفر از مردم را هر سال به کام مرگ خواهد کشاند؟

علت قابل قبولی برای پذیرفتن سناریوی اول وجود دارد. ویروس ها زمانی خطرناک تر می شوند که در جوامعی ظاهر شوند که هرگز پیش از آن، در آنجا حضور نداشته اند و هر چه مردم بیشتری از این جامعه ضعف ایمنی داشته باشند، احتمال بیشتری وجود دارد که از عواقب ناشی از این ویروس رنج ببرند که از آن با نام اپیدمی یا همه گیری یاد می گردد.

این موضوع به ما نشان می دهد که طی چند ماه آینده، در برابر گونه های آینده ویروس، ایمنی بیشتری وجود خواهد داشت. زمانی که بخش گسترده ای از جامعه در معرض اومیکرون قرار می گیردند، انسان ها بیشتر ایمن شده و همین موضوع یاری می نماید بدون افزایش قابل قبول توجه مرگ ومیر، انسان ها با سویه های نو کرونا در آینده بهتر مقابله کند.

البته این نتیجه قطعی نخواهد بود و چه بسا اومیکرون ایمنی بسیار کم یا اندکی در برابر دیگر سویه های کرونا ایجاد کند و ممکن است که در آینده سویه کرونای پدیدار گردد که از لحاظ شیوع همچون اومیکرون بوده و از لحاظ مرگبار بودن شبیه دلتا باشد.

بهار 2020 در حافظه بشریت ثبت خواهد شد

می توان گفت که بهار سال 2020 در حافظه بشرییت به عنوان صفحه استثنایی از صفحات تاریخ ثبت خواهد شد. در آن دوران، بشریت فاصله اجتماعی را انتخاب کرد تا از شیوع بیشتر این بیماری خطرناک جلوگیری کند. اما ثابت کرد کاری که طی چند ماه انجام داد را نمی تواند برای چند سال انجام دهد. اومیکرون هر اندازه خسارتی را که در آینده نزدیک ایجاد خواهد نمود اما بشر به زندگی قبل از بهار سال 2020 باز خواهد گشت.

.

منبع: خبرگزاری فارس

به "آیا اومیکرون شروع خاتمه کروناست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اومیکرون شروع خاتمه کروناست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید