5 سوال مهم که باید پیش از انتخاب شغل مترجمی از خود بپرسید

به گزارش وبلاگ نامه، مترجمی یکی از مجذوب کننده ترین فعالیت های تخصصی برای افرادی است که هوش کلامی بالایی دارند و از بازی با کلمات لذت می برند. بسیاری از افراد واقعاً به ترجمه علاقه دارند و به عنوان یک شغل جدی به سراغ آن می فرایند، اما گروهی دیگر، بر سر دوراهی انتخاب مانده اند و نمی توانند تصمیم بگیرند آیا انتخاب شغل مترجمی برای آن ها مناسب است یا خیر.

5 سوال مهم که باید پیش از انتخاب شغل مترجمی از خود بپرسید

در این مقاله چند پرسش کلیدی ارائه می دهیم که با پاسخ به آن ها می توانید تشخیص بدهید که آیا انتخاب شغل مترجمی برای شما مطلوب است یا خیر. با ما همراه باشید.

1- آیا به نوشتن و نگارش اصولی علاقه دارید؟

در انتخاب شغل مترجمی پیش از هرچیز باید توجه داشته باشید که برگردان متن به زبانی دیگر به تنهایی کافی نیست و در کنار آن به مهارت های دیگری هم احتیاج دارید. ترجمه ساده با ترجمه روان تفاوت های بسیاری دارد و فرق بین یک مترجم معمولی و یک مترجم پیروز و پردرآمد را تعیین می نماید.

اگر به خواندن کتاب های ترجمه شده علاقه داشته باشید، متوجه شده اید که بعضی از آن ها چقدر روان نوشته شده اند. در این کتاب ها مترجم، نویسنده هم هست و می تواند جملات را به درستی به زبان فارسی برگرداند. در مقابل، مترجم هایی هم هستند که صرفاً عبارات و واژه های زبان اصلی را به زبان فارسی برگردانده اند، بدون اینکه توجهی به درستی شیوه نگارش و ادبیات فارسی داشته باشند. مطالعه کتاب های دستهٔ دوم، بسیار خسته کننده است.

2- آیا می توانید به دو یا چند زبان دیگر تسلط داشته باشید؟

برای تبدیل شدن به یک مترجم حرفه ای باید حداقل یک زبان دیگر را مثل زبان مادری خود بلد باشید. معادل سازی دو زبان به شیوه ای هنرمندانه، یکی از مهم ترین چالش های پیش روی مترجمان است؛ کم تر کسی می تواند این چالش را با پیروزیت کامل پشت سر بگذارد.

زمانی که مشغول ترجمه می شوید با اصطلاحات، کلمات و کنایه هایی در زبان مبدأ روبه رو می شوید که در زبان مقصد وجود ندارد، اما اگر این اصطلاحات را ترجمه نکنید، مخاطب مفهوم متن را به درستی درک نمی نماید؛ بنابراین باید معادل آن ها را در زبان مقصد پیدا کنید و ترجمه ای روان و مجذوب کننده به مخاطبان ارائه دهید.

3- آیا به تایپ سریع تسلط دارید؟

سال هاست که مترجم ها از دنیای کاغذ و قلم خداحافظی نموده اند و با صفحه کلیدها دوست شده اند. سرعت پردازش فکر در ترجمه درست و سرعت تایپ بالا فاکتورهای مهمی هستند که هم در هنگام تحصیل در رشته مترجمی اهمیت دارند و هم زمانی که به عنوان یک مترجم وارد بازار کار می شوید.

4- آیا تیپ شخصیتی شما با کار مترجمی سازگاری دارد؟

افراد مختلف، شخصیت های گوناگونی دارند؛ افرادی که درون گرا هستند، کار کردن در اتاق شخصی شان و تنها بودن را دوست دارند. آن ها از زمان هایی که مشغول ترجمه هستند و فقط به وسیله اینترنت با دنیای بیرون تعامل دارند، لذت می برند.

در مقابل، افراد برون گرا از مشاغلی که احتیاج به یکجانشینی و تنهایی دارند، خسته می شوند. آن ها ارتباط با دنیای بیرون را دوست دارند و نشستن و نوشتن و کار کردن روی کلمات آن ها را خسته می نماید. انتخاب شغل مترجمی برای افراد برون گرا معمولاً با هدف کار با تورهای گردشگری و جهانگرد ها اتفاق میفتد و چنین کارهایی برایشان بسیار مناسب است.

5- آیا به تحصیل در رشته مترجمی دانشگاه علاقه مند هستید؟

رشته مترجمی زبان انگلیسی یا سایر زبان ها درس های مختلفی دارد. قرار نیست در این رشته فقط متن های انگلیسی را به فارسی و فارسی را به انگلیسی ترجمه کنید. شما باید واحدهای مختلفی درباره ادبیات انگلیسی، ترجمه انواع مختلف متون، آشنایی با ساختار زبان و… بخوانید. بنابراین پیش از ورود به رشته مترجمی باید آنالیز کنید که آیا دروس این رشته با شخصیت و علایق شما هماهنگ هستند یا خیر. مثلا کسی که هوش حرکتی بالایی داشته باشد و درجه هوش زبانی او کم تر باشد، از دروس ادبیات و مترجمی زبان لذتی نمی برد.

برترین فرصت های شغلی برای مترجم را ببینید

منبع: بلاگ دیوار

به "5 سوال مهم که باید پیش از انتخاب شغل مترجمی از خود بپرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 سوال مهم که باید پیش از انتخاب شغل مترجمی از خود بپرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید