کشف گونه گیاهی با نام عروس سنگ کافتری در اقلید

به گزارش وبلاگ نامه، با کوشش محققان ایرانی و یکی از اساتید دانشگاه سوئد، برای نخستین بار گونه گیاهی عروس سنگ کافتری در روستای کافتر شهرستان اقلید استان فارس، کشف شد.

کشف گونه گیاهی با نام عروس سنگ کافتری در اقلید

به گزارش گروه وبلاگ نامه از شیراز، گونه گیاهی جدیدی به نام عروس سنگ کافتری با نام علمی (dionysia splendens) به وسیله تیم پژوهشی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران و بعلاوه دانشگاه اوپسالا سوئد، برای نخستین بار در شمال استان فارس کشف و ثبت شد.

نام علمی لاتین این گیاه به معنی درخشان و تابان بوده و نام فارس آن اشاره به زیستگاه آن در نواحی مرتفع کوهستانی روستای تاریخی کافتر دارد. این گیاه در جمعیت های بسیار محدودی در ارتفاعات صخر های 3400 تا 3500 متری کوه های موسی خانی واقع در جنوب شهرستان اقلید استان فارس میروید.

نتایج این تحقیقات که به وسیله دکتر سجاد علی پور (دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد)، دکتر ایرج مهرگان (دانشیار گروه زیست شناسی دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران) و دکتر ماگنوس لیدن (استاد تمام دانشگاه اوپسالا سوئد) اجرا شده در مقاله ای علمی به وسیله مجله معتبر گیاه شناسی (EDINBURGH JOURNAL OF BOTANY) منتشر شده است.

بعلاوه محققان این گونه کشف شده، میگویند، دلایلی همانند خشکسالی های اخیر، رویشگاه بسیار کوچک (کمتر از 40 مترمربع) و جمعیت خیلی کم (کمتر از 100 بوته)، این گونه بومزاد را در معرض خطر انقراض شدید قرار داده، که انتظار میرود، تدابیری برای حفظ این گونه اندیشیده گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "کشف گونه گیاهی با نام عروس سنگ کافتری در اقلید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف گونه گیاهی با نام عروس سنگ کافتری در اقلید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید