پرندگان مهاجر کم رمق را به محیط زیست تحویل دهید

به گزارش وبلاگ نامه، رئیس اداره حیات وحش محیط زیست گلستان گفت: این روز ها تعداد زیادی از پرندگان مهاجر به علت کم رمقی در شهر ها و روستا ها سقوط می نمایند.

پرندگان مهاجر کم رمق را به محیط زیست تحویل دهید

محمود صبور گفت: در چند روز گذشته تعدادی از این پرندگان مهاجر که در شهر های استان سقوط نموده بودند با همکاری مردم تیمار و آزادسازی شده اند.

انواع مرغابی ها، قو، پلیکان، حواصیل، چنگر، پرستوها، آبچلیک ها، غاز، فلامینگو، باکلان و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه های پرندگان مهاجری هستند که نیمه دوم از سال را در زیستگاه های آبی گلستان ساکن می شوند.

این پرندگان تا نیمه یا اواخر فروردین ماه متناسب با درجه دمای هوا در تالاب های استان می مانند و از منابع غذایی آن تغذیه می نمایند.

صبور گفت: از مردم می خواهیم در صورت روبرو شدن با این پرندگان آن ها را به ادارت محیط زیست تحویل دهند تا تیمار و رهاسازی شوند.

صبور اضافه کرد: اجرای طرح هایی نظیر برگزاری کلاس های یک ساعت با محیط بان که به همت کارکنان محیط زیست در مدارس شهر و روستا های شهرستان ترکمن برگزار می گردد تاثیرات بسیار خوبی بین دانش آموزان و خانواده ها داشته و در این رابطه همکاری خوبی از سوی شهروندان برای حفظ محیط زیست صورت گرفته است.

صبور گفت: با توجه به اینکه ممکن است این پرندگان مهاجر منشأ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشند افراد از دست زدن مستقیم به این پرندگان خودداری و حتما از دستکش استفاده نمایند.

اداره کل دامپزشکی گلستان هم اعلام نموده بسیاری از این پرندگان مهاجر مخزن بیماری هایی نظیر آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که با انسان مشترک است، هستند و افرادی که عادت به شکار پرندگان مهاجر و مصرف گوشت آن ها دارند باید از شکار این پرندگان خودداری نمایند و اگر در جایی تلفات این پرندگان را مشاهده کردند از دست زدن مستقیم به آن ها خودداری نمایند.

او اضافه کرد: پرندگان مهاجر جزئی از تنوع زیستی در جهان هستند و ما موظف به حمایت از آن ها هستیم، به همین علت نیمه دوم سال یگان حفاظت محیط زیست سواحل و تالاب های استان را تحت نظر می گیرد تا از شکار این پرندگان جلوگیری گردد.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست گلستان گفت: پرندگان مهاجری که هر سال در نیمه دوم سال مهمان سواحل و تالاب های استان می شوند نقش مهمی در رونق طبیعتگردی دارند.

مجموعه تالاب های آلماگل، آلاگل، آجی گل، اینچه، دانشمند، بی بی شیروان، تالاب ساحلی گمیشان و خلیج گرگان، همه ساله میزبان صد ها هزار انواع پرنده آبزی و کنار آبزی مهاجر است.

محمود صبور گفت: برگزاری تور های پرنده نگری از جمله مواردی است که می تواند به رونق طبیعتگردی در استان یاری کند.

مهاجرت پرندگان همه ساله از عرض های شمالی کره زمین شامل منطقه ها سردسیر سیبری و اروپای شرقی و غربی، همزمان با سرد شدن هوا و محدودیت منابع غذایی در این منطقه ها به تالاب ها و سواحل گلستان از اواخر شهریورماه شروع می گردد.

وبلاگ نامه گلستان گرگان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پرندگان مهاجر کم رمق را به محیط زیست تحویل دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پرندگان مهاجر کم رمق را به محیط زیست تحویل دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید