نه گازداریم،نه کتابخانه و نه سالن ورزشی!

به گزارش وبلاگ نامه، روستاهای اطراف غرب تهران شاید برای گردشگران جذاب باشد؛ چراکه مدتی کوتاهی آن هم برای تفریح و گردش به آنجا می فرایند اما برای اهالی، زندگی در این روستاها خیلی سخت تر از آن چیزی است که فکرش را می کنیم. این بار به روستای رندان در همسایگی غرب پایتخت رفته ایم تا از داشته ها و نداشته هایش بنویسیم.

نه گازداریم،نه کتابخانه و نه سالن ورزشی!

وبلاگ نامه-ثریا روزبهانی:شایدباورتان نگردد روستای رندان که در 20 کیلومتری پایتخت واقع شده اما هنوز از بعضی خدمات و امکانات عمومی مانند گاز شهری، کتابخانه و اینترنت محروم است. مرضیه احمد دهیار روستا رندان از فعالیت هایی می گوید که برای کاهش محرومیت های این روستا صورت گرفته و از مسئولان درخواست می نماید در این راه یاری شان نمایند. هرچند که بخشی از عملیات گازرسانی به این روستا اجرایی شده اما اهالی سال جاری هم باید خانه هایشان را با گازوئیل و بخاری برقی گرم نمایند. دهیار روستای رندان درباره امکانات این روستا می گوید: بیش از 500 خانوار روستای رندان تاکنون از نعمت گاز محروم بوده اند. 2 ماه از عملیات حفاری و لوله گذاری در روستای رندان می گذرد و مراحل پایانی اش را پشت سر می گذارد. اگر لوله گذاری های داخل روستا به اتمام برسد حفاری های جاده اصلی هم شروع می گردد. اهالی در فصول سرد سال برای گرم نگهداشتن خانه ها از برق و کپسول گاز استفاده می نمایند که اغلب کپسول ها را یکی از اهالی روستا به شهر می برد و پر می نماید ولی بخاری های برقی اهالی مدام روشن است. به همین دلیل بهای قبوض برق آنها سر به فلک می کشد و بعضی از اهالی توان پرداخت این قبض بها را ندارند. از طرف دیگر میزان مصرف آنها براساس منطقه شهری محاسبه می گردد نه موقعیت روستایی و کوهستانی. او می افزاید: براساس زمانبندی ها باید عملیات گازرسانی به این روستا تا دهه فجر به اتمام برسد. اما ممکن است با توجه به فرایند کار و همچنین بارش برف و باران این زمانبندی به تعویق بیفتد.

احمد درباره دیگر مسائل روستا می گوید: اینترنت روستا بسیار ضعیف است. امیدواریم با قول ها و توافق نامه های که به تأیید رسیده است تا دهه فجر همه سیستم ها تجهیز گردد و سرعت اینترنت افزایش یابد. این روستا کتابخانه و سالن ورزشی هم ندارد. زمین چمن روستا سرپوشیده نیست و فقط آقایان آن هم 3 ماه تابستان می توانند از آن استفاده نمایند.

طرح هادی و سردرگمی اهالی

اکنون مهمترین دغدغه اهالی این روستا مسئله اجرای طرح هادی است. چون با اعلام این طرح بعضی از بناها و باغ های اهالی جزو حریم قرار گرفته اند. دهیار روستای رندان درباره این موضوع بیشتر شرح می دهد: طرح هادی روستایی طرحی است که علاوه بر ساماندهی و اصلاح بافت موجود، میزان و مکان گسترش آینده و نحوه استفاده از زمین برای عملکردهای مختلف از قبیل مسکونی، تولیدی، تجاری و کشاورزی، تأسیسات و تجهیزات و نیازمندی های عمومی روستایی را برحسب مورد در قالب مصوبات طرح های ساماندهی فضا و سکونتگاه های روستایی یا طرح های جامع ناحیه ای معین می نماید اما اجرای این طرح در روستای رندان مسائل و سردرگمی هایی را برای اهالی به وجود آورده است. دره باریکی از وسط روستا عبور می نماید. متأسفانه اکنون حریم این دره بیش از 22 مترمربع اعلام شده است. باتوجه به طرح هادی و معین شدن حریم، بعضی ملک ها از محدوده روستای رندان خارج شده اند. اگر بخواهیم حریم را رعایت کنیم کل بافت و مساحت روستا را از دست خواهیم داد.

منبع: همشهری آنلاین

به "نه گازداریم،نه کتابخانه و نه سالن ورزشی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نه گازداریم،نه کتابخانه و نه سالن ورزشی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید