سینمای دست سازِ پیتر چرکاسکی ، فیلم ساختن به دور از ابزارهای دیجیتال

به گزارش وبلاگ نامه ، چرکاسکی (Tscherkassky) فیلمساز 62ساله اتریشی و از جمله مهم ترین سینماگرانِ آوانگارد امروز کشورش است. او دو سال در دانشگاه وین روزنامه نگاری و علوم سیاسی خواند و اصطلاح فیلم آوانگارد نخستین بار در بیست سالگی به گوشش خورد؛ در سخنرانی مورّخ شهیر سینمای آوانگارد و تجربی آمریکا، نویسنده کتاب جریان سازِ Visionary Film (1979)، آدام سیتنی ((P. Adams Sitney که تا هنوز کتابی از او به فارسی ترجمه نشده است. آن سخنرانی حیات هنری چرکاسکی را جهت می دهد و او را جذب مطالعه و پژوهش پیرامون ارتباطات فلسفی و زیبایی شناسانه سینما با دیگر هنرها می کشاند. چرکاسکی در انیستیتوی فلسفه وین، مشغول تحصیل می گردد و در 28سالگی با سرانجام نامه ای با عنوان فیلم + هنر: به سوی نوعی زیبایی شناسیِ انتقادیِ سینماتوگرافی در مقطع دکتری فارغ التحصیل می گردد. طی این سال ها تمامی فعالیت های او مرتبط با جریان آونگارد فیلمسازی در اتریش است وبه نوعی از جمله مهمترین نیروهای جوان و اجرایی تمامی فستیوال ها و رویدادهای مربوط به این نوع سینما و هنر در اتریش محسوب می گردد.

سینمای دست سازِ پیتر چرکاسکی ، فیلم ساختن به دور از ابزارهای دیجیتال

گرایش فکری چرکاسکی در فیلم سازی نوعی بازگشت نقادانه و مفسرانه به سال های کشف و اختراع سینماست. آثار تحسین شده (و طبعاً همچنان ناشناخته) او غالباً به دور از تجهیزات و ابزارهای دیجیتالی و در اتاق تاریک خلق شده اند. دیگر انتخاب چالش برانگیز او در فیلمسازی استفاده از تصاویر موجود ـ تصاویر آرشیوی و در دسترس روزمره ـ به جای فیلم برداری است. نخستین آثار او سه گانه ای به نام سینمااسکوپ است که در جشنواره کن 2002 معرفی و شناخته شد. وی کارکردن در اتاق تاریک را یک سالِ بعد شروع و در جشنواره کن 2005 از پروژه ای با عنوان دستورالعمل هایی برای یک ماشینِ صدا و نور رونمایی کرد. در سال 2012 کتابی به زبان اسپانیایی درباره هنر او با عنوان با یک اتاق تاریک: سینمای دست سازِ چرکاسکی نوشته می گردد.

همان سال نیز کتاب فیلمِ بدون قاب: تاریخ سینمای آوانگارد اتریش، مجموعه مقالاتی در 368 صفحه به وسیله انتشارات موزه فیلمِ اتریش منتشر می گردد که چرکاسکی ویراستار آن است.

در معرفی این کتاب در آمازون آمده: سهم یگانه فیلم های آوانگارد اتریش در سینمای دنیا اگرچه به طور گسترده شناسانده شده است اما این اولین کتاب انگلیسی است که به تکامل تاریخی و زیبایی شناختی این گونۀ سینما در اتریش می پردازد. در مقدمه کتاب نمایی کلی از فراوری و ساخت آثار آوانگارد در سینمای اتریش ارائه می گردد و به دنبالش 20 مقاله از فیلم پژوهانی که با فیلم سازان مستقل کار نموده اند، می آیند. کتاب با نخستین فیلمسازان مستقل پس از جنگ اتریش شروع می گردد و بیش از 60 سال تاریخ ویرانگرِ تصویرمتحرک را در اتریش پوشش می دهد.

تازه ترین اثر چرکاسکی فیلمی 20دقیقه ای با نام Train Again است که در جشنواره سال جاری فیلم کوتاه نمایش داده می گردد و موضوع سخنرانی عصرِ فردا نیز آنالیز همین فیلم خواهد بود. فیلم به نوعی ادای احترام به برادران لومیر است به خاطر تصاویر آن قطار.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "سینمای دست سازِ پیتر چرکاسکی ، فیلم ساختن به دور از ابزارهای دیجیتال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سینمای دست سازِ پیتر چرکاسکی ، فیلم ساختن به دور از ابزارهای دیجیتال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید