سلامت، پیر و جوان ندارد

به گزارش وبلاگ نامه، بسیاری از افراد وقتی صحبت از سالمندی می گردد، ناتوانی و بیماری به یادشان می افتد اما افراد سالمندی را می بینیم که با وجود سن بالا کار می نمایند و به زندگی باتحرک مناسب خود ادامه می دهند. رمز موفقیت آنان چیست؟ چه نکاتی را برای سپری کردن دوران سالمندی بدون بیماری و عوارض باید رعایت کنیم؟

سلامت، پیر و جوان ندارد

سلامت، پیر و جوان ندارد

بسیاری از افراد وقتی صحبت از سالمندی می گردد، ناتوانی و بیماری به یادشان می افتد اما افراد سالمندی را می بینیم که با وجود سن بالا کار می نمایند و به زندگی باتحرک مناسب خود ادامه می دهند. رمز موفقیت آنان چیست؟ چه نکاتی را برای سپری کردن دوران سالمندی بدون بیماری و عوارض باید رعایت کنیم؟

سلامت استخوان ها در سالمندان نقش مهمی در سلامت عمومی آنها ایفا می نماید اما مواردی هست که اغلب نادیده گرفته می گردد، در حالی که حفظ سلامت عمومی موجب تقویت بنیه سالمند شده و جلوی شکستگی ها گرفته می گردد. با افزایش سن، انعطاف پذیری عضلات و اندام ها کم می گردد و سرپا ایستادن به آسانی گذشته نیست. در این میان حتی کاهش مختصر بینایی و شنوایی هم موجب عدم تعادل سالمند می گردد.

شاید با دانستن کلیدهای حفظ سلامت بتوانید استخوان ها و زندگی فعال خود را از آسیب حفظ کنید و همچنان سرپا و فعال باشید.

تقویت عضلات و کاهش وزن

عضلات هستند که از استخوان ها و مفاصل حمایت می نمایند و هر چه قوی تر باشند، توانایی حرکت و فعالیت بیشتر می گردد. با افزایش سن ناچارید با کاهش انعطاف پذیری و قدرت بافت های بدن دست و پنجه نرم کنید. متاسفانه اغلب سالمندان وقتی متوجه این تغییرات می شوند که دیگر خیلی دیر شده است یعنی وقتی به زمین افتاده و دچار حادثه می شوند، تازه به فکر ایمنی خود می افتند.

به این دلیل باید سه روز در هفته روزی 30 دقیقه ورزش های قدرتی و تعادلی انجام دهید. در این باره ورزش تای چی توصیه می گردد. در این تکنیک، وزن تان در حین حرکت به نقاط گوناگون منتقل می گردد و مطالعات نشان می دهد این ورزش خطر افتادن را کم می نماید.

ورزش های ساده مانند قدم زدن، گام برداشتن در میان دو نرده طوری که حرکات جلو و عقب انجام گردد، پیاده روی همراه با پرتاب توپ و گرفتن آن در برگرداندن ثبات حرکت بسیار موثر است.

حواس تان را تقویت کنید

شما سالمند عزیز تا زمانی که دخترتان شکایت نکند، متوجه نیستید چقدر صدای تلویزیون را بلند می کنید! لطفا به این موضوع توجه کنید؛ کاهش شنوایی وابسته به سن به این معناست که مژک های کوچک گوش داخلی شما به دلیل صدای بلند یا تغییر در گردش خون بدنتان که ناشی از بیماری قلبی یا دیابت است، تخریب شده و یا آسیب دیده اند. این مژک ها در حفظ تعادل هم نقش دارند و با ارسال پیغام هایی به مغز موجب کنترل تعادل می شوند. با تخریب و یا آسیب این مژک ها، احساس سرگیجه می کنید و یا حس می کنید به جای آنکه روی زمین باشید، در یک قایق سوار شده اید! اگر بینایی شما هم آسیب دیده باشد، این حس بدتر شده و نمی توانید درباره دوری اشیا و آدم ها خوب و دقیق قضاوت کنید. برای آنکه ایمنی شما حفظ گردد حتما برای سنجش شنوایی به پزشک مراجعه کنید. در صورت لزوم ورزش هایی به نام درمان های وسیتبولار به شما توصیه می گردد تا مغزتان بتواند هر چه موثرتر با گوش داخلی شما ارتباط برقرار کند.

خطر در خانه

متاسفانه بیشتر مسائل و افتادن ها در سالمندان در جایی اتفاق می افتد که فکر می نمایند امن ترین مکان دنیاست و آن هم جایی نیست به جز منزل خودشان! بیش از نیمی از افتادن ها در منزل سالمند اتفاق می افتد و آن هم به دلیل نامناسب و لیز بودن کف اتاق ها، حمام، آشپزخانه و دست شویی، ثابت نبودن فرش و زیراندازها و نبودن نرده در مکان هایی است که ضروری است و باید باشد.

از فرش و زیراندازهایی بهره ببرید که ثابت باشند و بهتر است در کف حمام هم از زیراندازهای مخصوص حمام که پلاستیکی بوده و لغزندگی کف حمام را ندارند، بهره ببرید. بهتر است در اطراف دیوار حمام نرده هایی وصل گردد تا بتوانید با گرفتن آنها به آسانی حرکت کنید.

موانع را در راه پله و پاگرد و یا کف اتاق به حداقل برسانید. کاغذ، کفش، جاکفشی، گلدان و سایر وسایل دکور همگی از موانع معمولی هستند که موجب افتادن و آسیب می شوند.

کابینت آشپزخانه را طوری مرتب کنید که وسایل مورد استفاده در دسترس باشند.

سیم، طناب و مواردی از این قبیل نباید سر راهتان باشند و آنها را در کناره های دیوار ثابت کنید.

حتما در کنارتان چراغ قوه و یا هر وسیله روشنایی دیگر در دسترس باشد تا در تاریکی سردرگم نشوید.

اگر حین حرکت در منزل و یا حیاط و حتی بیرون احساس عدم تعادل و یا ضعف می کنید، ضمن پیگیری موضوع و مراجعه به پزشک درباره استفاده از عصا و یا وسایل یاری حرکتی معطل نکرده و خجالت نکشید. همه آدم ها بدون استثنا در دوران سالمندی به این ابزار یاریی نیاز پیدا می نمایند. یادتان باشد که سلامت وجود نازنین شما همواره در اولویت است.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "سلامت، پیر و جوان ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت، پیر و جوان ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید