راهنمای خرید و استفاده از چراغ پیشانی HeadLamp

به گزارش وبلاگ نامه، در سفرهای طبیعتگردی بارها پیش می آید که در تاریکی بمانید. یکی از وسایل ضروری سفر طبیعت گردی یا کوهنوردی که با اقامت شبانه همراه است چراغ قوه است. در این مطلب به بررسی دلایل ارجحیت چراغ پیشانی به چراغ قوه معمولی، بررسی اجزاء یک چراغ پیشانی و راهنمای خرید این نوع چراغ قوه خواهیم پرداخت.

راهنمای خرید و استفاده از چراغ پیشانی HeadLamp

مزایای چراغ پیشانی یا هدلمپ (HeadLamp):

با داشتن چراغ پیشانی دو دست آزاد می مانند و نسبت به چراغ قوه که یک دست درگیر است، حرکت راحت تر است. به همین دلیل این وسیله جزو لوازم ضروری برای کوهنوردی و غارنوردی است. علاوه بر آزاد ماندن دست ها تابش نور از بالای سر سطح بیشتری را برای ما روشن خواهد کرد.

ویژگی های چراغ پیشانی یا هدلمپ:

  • بهتر است چراغ هایی تهیه شود که نسبت به رطوبت و آب حساس نباشند. چراغ قوه های ضدآب نسبت به قیمت بالای خود ارزشمند هستند. چرا که در هر هوایی می توان از آن ها استفاده کرد و اگر ماه ها هم بدون استفاده بمانند، نقاط اتصال و باتری های آنها بدون زنگ زدگی، سالم باقی می ماند.
  • کلید های چراغ پیشانی: همه چراغ ها باید دارای کلید های محکمی باشند تا بر اثر فشار درون کوله روشن نشوند. کلید هایی که در فرو رفتگی قرار دارند و یا چراغ هایی که با چرخواندن بدنه روشن می شوند مناسب هستند. اگر امکان روشن شدن چراغ بر اثر فشار دادن کوله پشتی وجود دارد می توانید کلید های آن را با چسب محکم کنید، لامپ آن را بیرون بی آورید و یا باتری ها را سر و ته بگذارید.
  • تنظیم فکوس نور: چراغ های دارای قابلیت تنظیم فوکوس نور، بسیار عالی هستند. نور عریض و پخش شده برای فعالیت در فاصله نزدیک و نور اسپات برای راه های دور مناسب است.
  • لامپ های چراغ پیشانی: با پیشرفت تکنولوژی چراغ های قوی تر با لامپ های هالوژنی و یا زنون شده به وجود آمدند. دیود های نوری معروف به LED باعث به وجود آمدن نور روشن تر، دوام بیشتر و طولانی تر شدن عمر باتری شده اند. هر چند این وسایل از نظر نوردهی قوی نیستند ولی وزن کم آنها نسبت به نورشان، آنها را مبدل به وسایل محبوبی بین افراد علاقه مند به استفاده از چراغ پیشانی کرده است.
  • سطح منعکس کننده نور: معمولا در پشت صفحه LED، یک سطح صیقلی وجود دارد که باعث بازتاباندن نور LED به سمت روبرو می شود.
  • نور قرمز (red light): یکی از ویژگی های هدلمپ ها داشتن نور قرمز LED هستند. نور قرمز کارایی بیشتری دارد و می تواند طول عمر باطری را به شکل چشمگیری افزایش دهد. همچنین این قابلیت می تواند برای برنامه های جستجو و نجات بسیار مفید باشد. نور قرمز می تواند تا مسافت های بسیار دوری رویت شود و برای مدت طولانی ماندگاری دارد. همچنین خیلی از مردم از نور قرمز برای حفظ دید در شب استفاده می کنند تا بتوانند درخشش ستارگان را بهتر ببینند.

چه نوع چراغ پیشانی بخریم؟

با توجه به نوع فعالیت شما، چراغ های متفاوتی وجود دارد. کیفیت زوم، میزان روشن کردن محوطه، عمر باطری، شدت نور، هزینه و... گزینه هایی است که پیش از خرید چراغ پیشانی باید به آن توجه کنید. از خرید چراغ های پیشانی ارزان قیمت پرهیز کنید و به سراغ شرکت های معتبر بروید. شرکت هفت گوهر از میان تولیدکنندگان ایران و شرکت PETZL (پتزل) و Black Diamond بلک دایموند از میان تولیدکنندگان خارجی، بهترین برندهای تولیدکننده چراغ پیشانی هستند که مدل های متنوعی از تولیداتشان در بازار ایران موجود است.

نکاتی راجع به هدلمپ ها:

  • در سفر باطری اضافه داشته باشیم.
  • پیش از سفر از سلامت لامپ ها و باتری های اضافه مطمئن شویم.
  • همیشه گران تر بودن به معنی بهتر بودن نیست. با توجه به نیازمان چراغ پیشانی مناسب را انتخاب کنیم.

برای آشنایی بیشتر با سایر لوازم طبیعتگردی و کمپینگ می توانید مطالب کمپینگ در دل طبیعت چطور است؟ و وسایل مورد نیاز کمپینگ یک شبه را مطالعه کنید.

گردآوری و تنظیم: تحریریه وبلاگ نامه

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "راهنمای خرید و استفاده از چراغ پیشانی HeadLamp" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید و استفاده از چراغ پیشانی HeadLamp"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید