حسگری که همزمان فشار و دما را تشخیص می دهد

به گزارش وبلاگ نامه، محققان با استفاده از لایه های بسیار نازک، حسگری ساختند که می تواند فشار و دما را به صورت هم زمان تشخیص دهد. این سامانه حسگری برای ساخت روبات هایی با ابعاد بسیار کوچک بسیار مناسب هستند.

حسگری که همزمان فشار و دما را تشخیص می دهد

موجودات زنده همواره الهام بخش تحقیقات برای ساخت ربات های نرم بوده اند تا در نهایت روبات هایی با قابلیت انجام کارهای پیچیده ساخته گردد. با این حال روبات هایی که تا به امروز ساخته شده، عاری از حس بوده و نمی توانند مانند انسان قابلیت حسگری داشته باشند.

به تازگی محققان دانشگاه ملی سنگاپور پیروز به ساخت رباتی شدند که می توان آن را با یک حسگر فشاری ترکیب کرد و همچنین حسگرهای دما و یک عملکرد را به آن اضافه نمود. این ساختار در حدود 115 میکرون ضخامت دارد.

این روبات دارای توانایی حرکت با استفاده از نور، می تواند همانند موجودات زنده هم زمان فشار و دما را حس کند. این روبات با درک پیچیده ای از شرایط بدن خود و همچنین محیط اطراف، به ربات نرم شهرت پیدا نموده است.

هو گیم وی از محققان این پروژه می گوید: ما ساختاری با فیلم لایه نازک ساختیم که روی آن حسگر دمایی پیروالکتریک و حسگر فشاری پیزورسیست قرار گرفته است که قابلیت فعال شدن هم زمان دارند. با این طراحی، فراوریکنندگان می توانند ربات های کوچک قابل تنظیمی بسازند که هم زمان فشار و دما را حس می نماید.

ژیائو کیائو وانگ از محققان این پروژه می گوید: کامپوزیت لایه نازک منولیتیک انعطاف پذیری که ما ساختیم به ما اجازه می دهد تا الگوهای دلخواه برای حسگری و عملگری فراوری کنیم. این ساختار قابلیت تبدیل شدن به محصول دو یا سه بعدی را دارد و می توان با یاری آن ابعاد روبات نهایی را کاهش داد.

پژوهشگران این پروژه با استفاده از این فناوری یک رونده روباتیک ساختند که در سطوح با توپوگرافی مختلفی حرکت می نماید. این گروه، نمونه ای شبیه به دست انسان نیز ساختند که دارای توانایی پذیرش حس ناشی از حرکت عضلات، تشخیص حس گرما و سرما و همچنین درک نرمی و سختی است.

این گروه در حال ساخت نمونه دیگری هستند که بتواند راه برود، بچرخد و بدون سیم قادر به تشخیص شدت نور، سرعت باد و حضور انسان باشد.،مهر

منبع: ایران آنلاین

به "حسگری که همزمان فشار و دما را تشخیص می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حسگری که همزمان فشار و دما را تشخیص می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید