بزرگسالان هم به شنیدن داستان احتیاج دارند

به گزارش وبلاگ نامه، عین اله آزموده چهار ده در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران در ساری، درباره بازنویسی و ویرایش داستان عاشقانه آزاد و اَسمَر اظهار کرد: سابقه آشنایی من و نویسنده این داستان، سید حسن مرتضوی از روزگار جوانی و روزگاری است که به زبان فارسی و مازندرانی شعر می سرود و هنوز هم شعر می سراید.

بزرگسالان هم به شنیدن داستان احتیاج دارند

وی اضافه کرد: در حین خواندن داستان، خود را با فضای داستان و شخصیت هایش همراه کردم و هر کجا که داستان و بازیگرانش رفتند، من هم با آنها رفتم، با چندین بار ویرایش، امروز این داستان عاشقانه را به انتها رسانده و خوشحالم گامی هر چند کوچک برای فرهنگ و ادبیات دیارم مازندران و کشورم ایران برداشته ام.

پژوهشگر مازندرانی گفت: داستان های قدیمی و فولکلوریک، در درون خود پیامی دارند که مخاطب و خواننده در انتها داستان آن را متوجه می گردد.

آزموده توضیح داد: از این رو، داستان های بومی که شاید از زبان مادر و مادربزرگ خود بارها شنیده باشیم، ما را تا آن سوی مرزهای تخیل و واقعیت می برد و شاید اینگونه گمان گردد که داستان برای بچه ها است اما واقعیت آن است که حتی بزرگسالان هم به شنیدن و خواندن داستان، حکایت و رمان احتیاج دارند.

این نویسنده مازندرانی ادامه داد: داستان ها را همانگونه که می شنویم، می خوانیم و یا به صورت فیلم می بینیم، آن را می پذیریم و به خوابی خوش فرو می رویم و گاهی در حال شنیدن، برای ما پرسش پیش می آید که بالاخره داستان چه شد و انتها چه بر سر شخصیت های داستان آمد،گاهی با شخصیت های داستان هم ذات پنداری می کنیم و خود را جای آنها قرار داده و سررشته اتفاقات داستان را به دست می گیریم و داستان را آنگونه که دل ما می خواهد تصور و تجسم می کنیم و به انتها می بریم.

آزموده با بیان اینکه دیرینگی داستان گویی و داستان نویسی، به مقدار سن زندگی انسان ناطق است، اعلام نمود: شاید نخستین داستان گویی ها مربوط به روزگار غارنشینی انسان بوده، زمانی که مردان قبیله برای شکار از غار بیرون می رفتند و مادران و مادربزرگ ها برای بچه ها داستان رشادت های پدران شان در شکار و یا جنگ با قبیله ای دیگر را تعریف می کردند.

وی اظهار کرد: بعدها که زندگی اجتماعی و یکجانشینی و تمدن شکل گرفت، موضوع داستان سرایی ها هم رنگ و بوی دیگری گرفت و کم کم از محیط کوچک غار خارج شد و به جوامع بزرگتر بشری راه یافت.

این پژوهشگر فرهنگ بومی مازندران اضافه کرد: اگر قومی و کشوری در جنگی شکست می خوردند، داستان سرایان دست به اسطوره سازی می زدند و آرزو داشتند شخصی با قدرت ماورایی بیاید و انتقام آنها را از دشمن بگیرد اما داستان ها امروز به کمک صنعت چاپ و رسانه های ارتباط جمعی از مرزهای جغرافیایی هم فراتر رفته اند.

آزموده با اشاره به اینکه همه داستان های بومی، ملی و رمان ها زائیده فکر انسان یا برگرفته از واقعیت و با رنگ و لعابی نو و باورمند است، گفت: داستان جزیی از تاریخ و زندگی بشر است و از شروع زندگی تا ابد ادامه خواهد داشت، در این بین جایگاه داستان نویسان به عنوان مولفان، پدیدآورندگان و صاحبان اندیشه، جایگاهی مهم است و امروز در همه دنیا این قشر از افراد، پیشرو در فرهنگ، تمدن، هنر و ادبیات هستند.

کتاب داستان عاشقانه آزاد و اَسمَر به تازگی به قلم سید حسن مرتضوی و با بازنویسی و ویرایش عین اله آزموده چهارده به وسیله انتشارات ماتیسا منتشر شده است.

داستان، روایت عشق 2 جوان و تقابل فقر و غنا است که در منطقه شرق مازندران و در ارتفاعات جنگلی رقم می خورد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بزرگسالان هم به شنیدن داستان احتیاج دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگسالان هم به شنیدن داستان احتیاج دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید