برای تصمیم گیری درست چگونه عمل کنیم؟

به گزارش وبلاگ نامه، آنچه به تصمیم های نادرست می انجامد

برخی از کارها و رفتارها به راحتی می تواند مانعی جدی بر سر راه تصمیم گیری های درست و بجای مدیریتی شما قلمداد گردد. شاید خود شما هم این رفتارها را انجام داده اما از نادرستی آن آگاه نباشید، در این مطلب شما را کمک خواهیم کرد تا از انحرافات ایجاد شده در فرآیند تصمیم گیری به موقع آگاهی پیدا نموده و اصلاحات مورد احتیاج را عملی سازید. پژوهش های اولیه از کارآیی 75 درصدی این رویکرد خبر می دهند. با خبرنگاران همراه باشید و در این باره بیشتر بدانید:

برای تصمیم گیری درست چگونه عمل کنیم؟

تعصب زدایی

خوشبختانه تکنیک های تعصب زدایی می توانند سازمان ها را در غلبه بر تعصبات یاری رسانند. هدف این فنون محدودیت تاثیرات اعتماد بیش از حد به وسیله فشار بر تصمیم گیرنده برای در نظر گرفتن عواقب ریسک هایی است که نادیده یا دست کم گرفته شده اند. علاوه بر این، این تکنیک ها می توانند در کم کردن خطرات تعصب تایید به وسیله تشویق مدیران به در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف تاثیرگذار باشند. تکنیک دیگر شامل سازماندهی رسمی یک سناریو است که براساس آن مدیران خود را در موقعیت رقبای خود فرض می نمایند. پژوهشی که درخصوص تصمیم گیری های مرتبط با سرمایه گذاری اجرا شده است نشان می دهد وقتی مدیری از انواع مختلف تکنیک های تعصب زدایی استفاده می نماید، بازگشت سرمایه به مقدار چشم گیری بالا می رود. اما این روش همه مسائل مرتبط با تصمیمات روزانه مدیران را حل نخواهد کرد. تکنیک سازماندهی یک سناریو احتیاج به سرمایه گذاری زمانی دارد. علاوه بر این ذات تعصبات ریشه در این مساله دارد که فرد تصمیم گیرنده قادر نیست زمان احتیاج به تعصب زدایی را تشخیص دهد، پس امکان دارد، در بازه ای حیاتی از زمان تحت تاثیر تعصب های یاد شده تصمیم گیری نادرستی بگیرد.

امتحان آمادگی برای اتخاذ تصمیم

از آنجا که مدیران تمرکز مستقیمی بر کنترل تاثیرات تعصبات اعمال نمی نمایند، بنابراین باید نسبت به استفاده از ابزارهای ایمنی از آنها مطمئن بود. در ادامه به دو مجموعه از سوالاتی که در ارزیابی فرآیند تاثیرگذار دو گونه اصلی از تعصبات کاربرد دارند، می پردازیم. مجموعه اول سوالات، تحت عنوان در نظر گرفتن دیدگاه های مختلف است که سعی دارد مقدار آگاهی مدیران از تعصب تایید را برآورد کند. این پرسش ها بر مجموعه ای از نظرات و فرضیه های ارائه شده راسخ هستند. مجموعه ای گسترده از دیدگاه ها و البته مجموعه ای از نظرات که شاخصی مناسب برای ارزیابی مقدار به چالش کشیده شدن این تعصب به حساب می آیند. مجموعه دوم سوالات که از آنها با عنوان در نظر گرفتن عواقب ریسک یاد می گردد، از احتمال بروز عواقب و نتایج منفی در شرکت، صنعت مورد نظر و… خبر می دهند. چنین ارزیابی هایی همانند مانعی بر سر راه اعتماد بیش از حد عمل می نمایند. در هر بخش، سوالات به صورت انعطاف پذیر طراحی شده تا بسته به شرایط تصمیم گیری استفاده شوند. پاسخ سوالات در قالب یک ماتریس ارزیابی می گردد. با به کارگیری این ابزار تصمیم گیری هرکسب وکاری این قابلیت را دارد از احتیاج به تمرکز بیشتر بر جوانب مختلف فرآیند اجرای استراتژی اطلاع بیابد.

متعصب در عمل

بنا به تجارب کسب شده، دو گونه عمده تعصبات، تاثیر چشمگیری بر تصمیمات بنگاه های مالی دارند، تعصب تایید و تعصب اعتماد بیش از حد. اولی به گرایش ناآگاهانه افراد در ارزش دهی بیش از مقدار به اطلاعاتی اشاره داشته که با باورها، تجارب و فرضیه ها شخصی همسو هستند و در مقابل دست کم گرفتن اطلاعاتی که انطباقی با باورها و تجارب فرد ندارند. اعتماد بیش از حد معمولا مدیران را وادار به قضاوت های نادرست از توانایی های شخصی و بعلاوه صلاحیت های آنان در انجام کسب وکار می نماید. بنابراین گرایش به ریسک های نامناسب و عدم توانایی در کنترل عواقب آن به مراتب بیشتر خواهد شد. ترکیب ناآشنایی با محیط و تخمین نادرست مهارت ها و توانایی کنترل می تواند به عواقب نامناسبی بیانجامد.

در نهایت باید گفت، در محیط پویا و متلاطم امروزی بسیاری از رهبران معتقدند که سازمان هایشان توان پذیرش ریسک فراوان را ندارند، بنابراین به راحتی از کنار فرصت ها گذر خواهند کرد. از این رو افزایش تعداد استارت آپ ها به مدلی برای رشد سریع و تصمیم گیری تبدیل شده است. نباید فراموش کرد بسیاری از خطرات ارزش ریسک پذیری را دارند؛ ریسک هایی که به واسطه آگاهی و با هدف دست پیدا کردن به پاداش انجام می شوند. اما از سویی بعضی ریسک ها به علت عدم آگاهی تصمیم گیرندگان یا اعتماد به نفس بیش از مقدار آنان یا حتی عدم پرداختن به دیدگاه های مختلف بسیار خطرساز هستند. استفاده منظم از ابزارهای غربالگری یاد شده، روشی مناسب در شناسایی تصمیمات نامناسب پیش از اتخاذ آنها و بدون کاهش سرعت فرآیند تصمیم گیری است. مدیرانی که رویکرد های فوق را به کار می برند به بالا بردن ارزش و جلوگیری از مطرح شدن نام تجاری سازمان شان در میان برندهایی با اشتباهات تاریخی، یاری شایانی خواهند کرد.

منبع: الی گشت

به "برای تصمیم گیری درست چگونه عمل کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای تصمیم گیری درست چگونه عمل کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید