با آبشار نوژیان آشنا شوید

به گزارش وبلاگ نامه، آبشار نوژیان در استان لرستان و نزدیک خرم آباد واقع شده است. نوژیان که بلندترین آبشار استان به شمار می رود، در منطقه بکری قرار گرفته. برای تماشا آبشار نوژیان باید به دل جنگل نوژیان بروید؛ بنابراین، هم در این تفرجگاه جنگلی سرگرمی می کنید و هم یکی از بلندترین آبشارهای ایران را می بینید.

با آبشار نوژیان آشنا شوید

آبشار نوژیان کجاست؟

یکی از جاهای تماشای مهم در لرستان، آبشار نوژیان است. این آبشار در 38 کیلومتری خرم آباد و در جاده کمربندی، جایی بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو قرار گرفته است.

آبشارهای بلندتر از 80 متر، در دسته آبشارهای مرتفع قرار می گیرند. نوژیان با 95 متر در لرستان بلندترین است و در بین آبشارهای کل کشور سری در سرها دارد.

در بهار که چشمه های اطراف پرآب هستند، آبشار بیشترین پهنا را دارد و موقع خشکسالی آبشار هم کم جان می گردد. شاید به همین علت از قدیم به آن نوژیان، یعنی آب زنده می گویند. این آبشار در لیست آثار ملی ایران ثبت شده است.

چرا باید این آبشار را ببینیم؟

حدود 50 آبشار در لرستان وجود دارد و آبشار نوژیان بین شان یکی از قشنگترین هاست؛ آبشاری بلندبالا که خیلی ها برای جمع کردن گیاه های دارویی به آن سر می زنند.. شاید جهت رسیدن به آبشار طولانی باشد، اما از پیاده روی در میان کوه و جنگل خسته نمی شوید.

اینجا یک آبشار دو تکه است، تکه بالایی آن یک حوضچه دارد که از آبتنی توی آن شگفت زده می شید. روی آب دراز می کشید و آبشار رویتان می ریزد. البته اگر سرمای آب را بتوانید تحمل کنید. برای رفتن به قسمت بالایی هم باید خیلی مراقب باشید.

تفرجگاه جنگلی نوژان که آبشار در دل آن قرار گرفته، خیلی تماشای ست و برای پیک نیک یک روزه می توانید رویش حساب کنید. البته در این محدوده بکر چیزی شبیه به رستوران، فروشگاه یا پمپ بنزین نمی بینید. پس وسایل لازم را همرا خودتان ببرید و باک بنزین را هم پر کنید.

کمی که از آبشار پایین بیایید، حوضچه های پرورش ماهی را می بینید. این منطقه چند رودخانه دارد که از آب چشمه ها تامین می شوند و به رودخانه سزار می ریزند. آب اینجا باعث شده ماهی های قزل آلای چاق و چله ای پرورش پیدا نمایند.

آبشار بیشه کجاست؟

جاذبه های نزدیک

پس از تماشا آبشار نوژیان، هیجان انگیزترین کاری که می توانید بکنید، گشت و گذار در دل کوه تاف است. در دامنه های این کوه گیاه های دارویی زیادی هم رشد می نماید.

آبشار وارک هم همان نزدیکی ست. در جاده کمربندی خرم آباد به یک سه راهی می رسید که سمت چپ به آبشار نوژیان می رود و از غرب به آبشار وارک می رسید. از ما می شنوید حیف است تا نوژیان بروید، فقط 9 دقیقه با آبشار وارک فاصله داشته باشید و سری به آن نزنید. این آبشار دوقلوست و در بلندترین قسمت، ارتفاع آن به 57 متر می رسد. اطراف این آبشار پر از درخت های گلابی و زالزالک است

نزدیک ترین شهر به آبشار نوژیان خرم آباد است که حدود یک ساعت از آن فاصله دارد. اگر زمان کافی داشته باشید، می توانید چند ساعتی در خرم آباد باشید و جاهای تماشای خرم آباد را هم ببینید.

چه وسایلی همراه ببریم؟

کفش مناسب کوهنوردی، کلاه، عینک آفتابی، ضدآفتاب، آب، چای، غذای سبک، لباس اضافه، جعبه یاری های اولیه و دوربین همراه داشته باشید. نزدیک ترین پمپ بنزین تا آبشار نوژیان حدود 42 کیلومتر فاصله دارد. پس ضروری است باک ماشین را به مقدار جهت رفت و برگشت پر از بنزین کنید.

برترین فصل سفر

این آبشار در فصلی قشنگی های خاص خودش را دارد. پیشنهاد ما اول بهار تا اول تابستان است که آبشار در پرآب ترین شرایط خود قرار گرفته است. اگر سفرتان را به آخر تابستان موکول کنید، احتمال این که با آبشاری کم آب روبرو شوید، زیاد است.

کجا اقامت کنیم؟

اگر بخواهید آبشار نوژیان را ببینید، می توانید در هتل های خرم آباد اقامت کنید. در این شهر هتل های 2، 3 و 4 ستاره وجود دارد که امکانات و قیمت های مختلفی دارند. کمترین قیمت رزرو هتل در خرم آباد 84 هزار و بیشترین آن 251 هزار تومان است.

هتل های خرم آباد مناسب برای اقامت

جهت دسترسی

از سه ارهی خرم آباد، بروجرد، دورود تا آبشار نوژیان 52 کیلومتر راه در پیش دارید. از پلیس راه جاده کمربندی خرم آباد راه را ادامه بدهید. 14 کیلومتر جلوتر، تابلوی راهنمای آبشار نوژیان را می بینید. در این جا جهت شما کوهستانی و پر پیچ و خم می گردد؛ البته چشم انداز درخت های تنومند بلوط به ندرت باعث خستگی می گردد. 32 کیلومتر راه آسفالت و 6 کیلومتر راه خاکی را بروید تا به آبشار برسید. جاده آبشار تابلوهای رانندگی ندارد و باید خیلی مراقب باشید.

منبع: اسنپ تریپ

به "با آبشار نوژیان آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آبشار نوژیان آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید