11 سوالی که در مصاحبه تلفنی باید از کارجو بپرسید

به گزارش وبلاگ نامه، مصاحبه تلفنی معمولا قبل از مصاحبه حضوری صورت می گیرد و به نوعی یک مصاحبه اولیه برای تأیید یا رد ابتدایی کارجویان محسوب می گردد، به همین دلیل این نوع مصاحبه بسیار حائز اهمیت است.

11 سوالی که در مصاحبه تلفنی باید از کارجو بپرسید

مصاحبه تلفنی معمولا قبل از مصاحبه حضوری صورت می گیرد و به نوعی یک مصاحبه اولیه برای تأیید یا رد ابتدایی کارجویان محسوب می گردد، به همین دلیل این نوع مصاحبه بسیار حائز اهمیت است. از طریق بعضی از سؤالات می توانید مهم ترین ویژگی های شخصیتی فرد را ارزیابی کنید و آن را با شرایط شغلی خود مطابقت دهید.

نوع پرسیدن سوالات و حتی در بعضی از موارد اولویت و ترتیب پرسش سؤالات دارای اهمیت است و می تواند نتایج دقیق تری را به شما ارائه دهد. همواره به خاطر داشته باشید، بهترین پرسشگری بدون بایگانی حرفه ای نتایج به نحوی که به سادگی قابل جست وجو باشند و در فایل ها، ایمیل ها و شاید کاغذها گم نشوند، بی فایده است. چراکه کارجو برمبنای همین سوالات ارزیابی و وارد فرآیند استخدام می گردد.

بنابراین تیم استخدام باید بتواند همه اطلاعات کارجو را در یکجا دسترس داشته باشد. در حال حاضر این مهم جز با نرم افزارهای مدیریت فرآیند جذب و استخدام معروف به ATS میسر نخواهد شد.

کمی در خصوص خودتان بگویید.

شما در این سؤال کلی از کارجو می خواهید تا در خصوص خودش شرحاتی را ارائه کند، در جواب ها به دنبال این باشید که فرد قبلا چگونه بوده و می خواهد در آینده چگونه باشد.

در ادامه بخوانید :

سؤال موردعلاقه لری الیسون در مصاحبه های کاری

21 آبان 96 187

سه روش اشتباه در فرایند استخدام و مصاحبه کاری

7 اسفند 95 300

مسئولیت های شما در آخرین شغلتان چه بوده است؟

در این سؤال شما تجربیات و صلاحیت های کارجو را مورد آنالیز قرار می دهید و آن را با نیازهای خود مقایسه می کنید، دقت داشته باشید که در زمان پاسخ به این سؤال، فرد بیشتر در خصوص مسئولیت هایی صحبت کند که مرتبط با حوزه کاری که در آینده از او انتظار دارید، باشد.

در آخرین شغل خود با چه چالش هایی روبرو شدید؟ و چگونه آنها را اداره کردید؟

این یکی از مهم ترین سؤالات مصاحبه تلفنی است زیرا با توجه به پاسخ این سؤال، شما می توانید به راحتی توانایی قابلیت حل مسئله و عملکرد فرد در شرایط سخت و تحت فشار را برآورد کنید.

چرا کار خود را ترک کردید، یا می خواهید ترک کنید؟

مطمئنا برای یک سازمان ماندگاری یک کارمند بسیار مهم است زیرا هزینه و زمان زیادی را بابت آموزش و شرح روال کاری شغل مورد نظر صرف می نماید.

به همین دلیل در مصاحبه تلفنی باید حتما دلایل ترک شغل قبلی را از کارجو بپرسید تا مطمئن شوید که به دلیل پیشنهادهای بهتر شغلی چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سمت شغلی به راحتی ترک شغل ننموده باشد. همچنین این سؤال سبب می گردد تا شما درباره نگرش فرد نسبت به شغل یا کارفرمای قبلی مطلع شوید.

چرا برای این شغل درخواست همکاری داده اید؟

این یکی از مهم ترین سؤالات مصاحبه تلفنی است زیرا شما درک و نظر کارجو نسبت به کار و اهدافی که در این کار دارد را مورد ارزیابی قرار می دهید و به نسبت از دیدگاه های او در خصوص مزایا یا معایب موجود در کار واقف می شوید.

چه تجربیات و مهارت های مرتبط با کار دارید؟

شما به عنوان کارفرما باید بدانید که فرد مصاحبه شونده چه مقدار به مصاحبه فکر نموده و تا چه اندازه دستیابی به این شغل برای او حائز اهمیت است. اگر فرد بدون مکث، دقیق و واضح بتواند به این موارد اشاره کند و شرحات قانع نماینده ای در خصوص تجربیات مرتبط خود بدهد می تواند یکی از گزینه ها برای انتخاب اولیه باشد.

چه دستاوردهای ویژه ای برای شرکت ما می توانید داشته باشید؟

این سؤال در مصاحبه تلفنی می تواند فرد را در لحظه وارد یک چالش کند و قدرت درک مسائل و تجزیه و تحلیل درست او آزموده گردد. شما باید با توجه به پاسخ این سؤال دریابید که فرد تا چه اندازه از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است.

دوست دارید با چه چالش هایی در این شغل روبه رو شوید؟

این سؤالات مصاحبه تلفنی می تواند افرادی که به دنبال بهبود عملکرد و پیشرفت در شغل خود هستند را تعیین کند.

در ادامه بخوانید :

روزهای چه کنم و مصاحبه ای که باید خواند

24 تیر 97 3,015

سؤالات هوشمندانه در مصاحبه های شغلی

8 بهمن 96 207

بزرگ ترین ضعف و بزرگ ترین نقطه قوت شما چیست؟

این یکی از بهترین سؤالات برای پیدا کردن ویژگی های مهم شخصیت فرد است. شما باید بدانید که کارمند آینده شما چه ویژگی های رفتاری دارد که می تواند در موقعیت شغلی آینده یاری نماینده یا منع نماینده باشد. باید بدانید که چگونه می توانید از نقاط قوت و نقاط ضعف فردی که می خواهد استخدام کنید بهترین بهره را ببرید.

محیط کاری ایده آل شما چیست؟

این سؤال به شما فرصت می دهد تا فرهنگ سازمان خود و کارمندان شرکت را با شرایط ایده آل فرد کارجو مقایسه کنید و به این نتیجه برسید که آیا او می تواند در شرایط محیطی سازمان شما عملکرد بهینه ای داشته باشد یا خیر.

حقوق مورد انتظار شما چقدر است؟

این سؤال معمولا مصاحبه شونده را به چالش می کشد و تا حدودی در شناخت ویژگی های مهم شخصیت او مؤثر است. از طرفی به شما یاری می نماید تا به خوبی بتوانید میزان توانایی های افراد را نسبت به حقوق درخواستی آن ها بسنجید.

مهم ترین سؤالات مصاحبه تلفنی شامل 4 سؤال در خصوص گذشته و عملکرد در شغل های قبلی، 4سؤال در خصوص شغلی که در آن قرار است مشغول به کار گردد و 3 سؤال درمورد ویژگی های شخصی فرد است. تمامی این 11 سؤال گفته شده در مصاحبه تلفنی مهم هستند و هرکدام می توانند به نوعی فرد استخدام نماینده را در امتیازدهی و انتخاب بهترین فرد برای استخدام یاری نمایند.

ضمناً برای بهبود مصاحبه تلفنی می توانید با مشورت خبره شغل و نگاهی به الزامات سازمان خود سوالات دیگری چون خدمت سربازی، سوالات فنی و مواردی مثل این را نیز اضافه کنید.

منبع: مجله شنبه

به "11 سوالی که در مصاحبه تلفنی باید از کارجو بپرسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 سوالی که در مصاحبه تلفنی باید از کارجو بپرسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید