10 فیلم مهیج شبیه انجمن برف که باید دیدن کنید

به گزارش وبلاگ نامه، فیلم انجمن برف (Society of the Snow) مدتی قبل از سرویس نتفلیکس منتشر شد و در همین مدت کوتاه توانسته است هواداران زیادی پیدا کند و حتی نامزد جایزه اسکار برترین فیلم خارجی زبان هم گردد. فیلم داستانی واقعی را روایت می نماید که سال 1972 رخ داد، جایی که سقوط هواپیمای شماره 571 نیروی هوایی اروگوئه، باعث مرگ 29 نفر شد. از این رویداد تلخ اما چند نفر هم زنده ماندند که از سرگشت آن ها با عنوان معجزه کوه آند یاد می گردد. انجمن برف تنها اثر سینمایی سال های اخیر نیست که به چنین فجایعی پرداخته است و چند فیلم دیگر هم شبیه آن داریم که ارزش دیدن دارند.

10 فیلم مهیج شبیه انجمن برف که باید دیدن کنید

پس از اینکه بازماندگان متوجه شدند کسی قرار نیست به یاری آن ها بیاید، سفری دیوانه وار را برای عبور از کوه ها شروع کردند. آن ها برای دو ماه، بدون تجهیزات و لوازم و غذای کافی، راه می روند و از سخت ترین مسیرهای ممکن عبور می نمایند. ساخته خوان آنتونیو بایونا، روایتی دراماتیک از قصه 16 بازمانده است که بازار فیلم های زیرژانر بقا را بار دیگر داغ کرد. حالا شاید برترین زمان باید تا به 10 فیلم تعلیق آمیز شبیه انجمن برف نگاهی داشته باشیم. همه این آثار درباره گرفتار شدن در برف یا سقوط هواپیما نیستند اما کوشش بازماندگان برای عبور از شرایط سخت را به برترین شکل به نمایش می گذارند.

10- زنده (Alive)

  • سال اکران: 1993
  • کارگردان: فرانک مارشال
  • بازیگران: ایتن هاک، وینسنت اسپانو، جاش همیلتون، جان نیوتون، ایلیانا داگلاس، جاش لوکاس، دنی نوچی، جان مالکوویچ
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 61 از 100

این ساخته فرانک مارشال، فقط شبیه انجمن برف نیست بلکه دقیقا همان قصه حادثه هوایی پرواز شماره 571 نیروی هوایی اروگوئه را روایت می نماید. اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته پیر پل رید، زنده به عنوان یک اقتباس هالیوودی، مطابق انتظار چندان به واقعیت وفادار نیست، با این حال فیلم خوش ساختی محسوب می گردد. اینجا هم با چند شخصیت همراه می شویم که در کوه های آند گرفتار شده اند و باید در پی راهکار باشند. چند بازیگر جوان خوش آتیه همانند جاش همیلتون و ایتن هاک هم در فیلم حضور دارند.

نقطه قوت فیلم، جلوه های ویژه آن است، به ویژه سکانس سقوط هواپیما که به شدت واقع گرایانه از آب در آمده است. حتی با در نظر گرفتن محدودیت های جلوه های ویژه در دهه 90 میلادی، این سکانس کم نظیر است و مخاطب را هیجان زده می نماید. با وجود این، انتقاداتی هم به فیلم وارد است، برای مثال بازماندگان از نظر ظاهری، چندان شبیه کسی که یک سانحه مرگبار را پشت سر گذاشته است نیستند، در نتیجه نمی توان آن ها را باور کرد. در هر صورت، زنده ارزش دیدن دارد، خصوصا برای هواداران ژانر بقا.

9- همه چیز از دست رفته است (All Is Lost)

  • سال اکران: 2013
  • کارگردان: جی. سی. چاندور
  • بازیگران: رابرت ردفورد
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.9 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 94 از 100

فیلم مهجور و کمتردیده شده جی سی چاندور، داستان مردی را روایت می نماید که حین قایق سواری، دچار حادثه می گردد. پس از قطع شدن رادیو و سیستم جهت یابی قایق، حالا قهرمان قصه در دریا سرگردان است و باید راهی برای نجات پیدا کند. انزوا شاید کشنده باشد اما اراده او قوی است و نمی خواهد تسلیم گردد. فیلم تنها یک بازیگر دارد و رابرت ردفورد دوست داشتنی، یکی از برترین بازی هایش را به نمایش می گذارد.

همه چیز از دست رفته است تنها چند دیالوگ دارد و اولویت اصلی چاندور این بوده است که سفر احساسی و سخت قهرمان قصه را با داستان گویی بصری به نمایش بگذارد. و فیلم پیروز می گردد که این حس گرفتار شدن در شرایط سخت و تکاپو برای بقا را به برترین شکل به تصویر بکشد. همه چیز از دست رفته است از سوی منتقدان مورد تحسین نهاده شد اما متاسفانه این روزها کمتر از آن صحبت می گردد.

8- دورافتاده (Cast Away)

  • سال اکران: 2000
  • کارگردان: رابرت زمکیس
  • بازیگران: تام هنکس، هلن هانت، نیک سیرسی، کریس نوت، لاری وایت، وینس مارتین، مایکل فورست، جی آکووونه
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.8 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 89 از 100

در دورافتاده، چاک نولند (تام هنکس) کابوس وارترین روزهای زندگی اش را پشت سر می گذارد. او به علت شرایط کاری، مجبور می گردد سوار یک هواپیمای باربری گردد. سپس طوفان از راه می رسد، هواپیما دچار مشکل گردد و سقوط می نماید. چاک تنها بازمانده این سانحه است که در یک جزیره متروکه گرفتار می گردد. از آنجایی که خبری از نجات نیست، چاک باید یک سبک زندگی تازه را یاد بگیرد، از ماهی گیری و خوردن گوشت خام تا حرف زدن با یک توپ، فقط برای اینکه دیوانه نگردد.

ساخته رابرت زمکیس به سرعت مورد توجه نهاده شد و به یک فیلم کالت تبدیل شد؛ برگ برنده اش هم تعیین است: تام هنکس نقش آفرینی حیرت انگیزی دارد که نمی توان آن را فراموش کرد. دورافتاده فیلمی احساسی است که مخاطب را به تفکر وادار می نماید، ما خودمان را جای این مرد تصور می کنیم و شرایط پیچیده او قابل درک است. فیلم واقع گرایی قابل توجهی هم دارد و البته به ما یادآور می گردد که باید مراقب دندان های خود باشیم زیرا حادثه خبر نمی نماید.

7- اورست (Everest)

  • سال انتشار: 2015
  • کارگردان: بالتاسار کورماکور
  • بازیگران: جیسون کلارک، جاش برولین، جان هاکس، رابین رایت، امیلی واتسون، کیرا نایتلی، جیک جیلنهال
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 73 از 100

این ساخته بالتاسار کورماکور، قصه واقعی فاجعه 1996 کوه اِورست را روایت می نماید؛ جایی که گروهی از کوه نوردان پس از فتح قله اورست و در حین فرود، با یک کولاک غیرمنتظره روبه رو شدند و در مجموع 12 نفر جان باختند. آن هایی که نجات پیدا کردند، چالش های فیزیکی و روانی غیرمنتظره ای را پشت سر گذاشتند که جان کراکائر یکی از آن ها بود. او یک سال بعد، در کتابی غیرداستانی به نام به سوی هوای رقیق همه اتفاقات را شرح داد که این فیلم براساس آن ساخته شده است. اورست ادای دین ارزشمندی به کشته شدگان این حادثه است و شجاعت های بازماندگان را به خوبی به تصویر می کشد.

در فیلم، برولین نقش بِک وِدِرز را بازی می نماید، یک دکتر آمریکایی که به یک گروه کوه نوردی به رهبری راب هال (جیسون کلارک) ملحق می گردد. ودرز برای گروه هال مهره ارزشمندی است اما کولاک به چشمانش آسیب وارد می نماید تا شرایط برایش سخت تر گردد. با یک تیم بازیگری پرستاره و سکانس های استرس زا، فیلم اورست هر کسی که در پی اثری شبیه انجمن برف است را راضی می نماید.

6- 127 ساعت (127Hours)

  • سال اکران: 2010
  • کارگردان: دنی بویل
  • بازیگران: جیمز فرانکو، کیت مارا، آمبر تامبلین، کلیمانس پوزی، لیزی کاپلان، کیت برتون، تریت ویلیامز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 93 از 100

127 ساعت داستان واقعی آرون رالستون را روایت می نماید، کوهنورد شجاعی که بدون اینکه به کسی بگوید، راهی سفری کوتاه می گردد اما در حین عبور از پارک ملی کنیون لندز، سقوط می نماید و داخل یک شکاف می افتد و دستش آنجا گیر می نماید. با گذشت چند ساعت، رالستون متوجه می گردد که کسی قرار نیست به او یاری کند و اگر راهی برای آزاد کردن دستش پیدا نکند، جان خود را از دست خواهد داد.

127 ساعت فیلم خفقان آوری است و ساخت چنین آثاری تنها از دنی بویل برمی آید، فیلمسازی که استعداد ویژه ای در ساخت فیلم های ساده اما اضطراب آور دارد. با بازی خوب جیمز فرانکو، (خطر اسپویل) تلخ ترین لحظه فیلم جایی است که رالستون مجبور می گردد دست خود را قلع کند، تصمیمی دیوانه وار اما اجتناب ناپذیر. 127 ساعت ارزش جان آدمی را هم به یادآور می گردد و در سرانجام وقتی نجات یافتن رالستون را می بینید، یک نفس راحت خواهید کشید. این فیلم نامزد شش جایزه اسکار شد.

5- موج (The Wave)

  • سال اکران: 2015
  • کارگردان: رور اوثاگ
  • بازیگران: کریستوفر یونر، آنه دال تورپ، فریتیوف سوهایم، توماس بو لارسن، لایلا گودی، آیلی هاربو، لایلا گودی
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.6 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 83 از 100

موج یک فیلم فاجعه ای نروژی است که در مقایسه با نمونه های مشابه هالیوودی کمتر از آن صحبت می گردد اما بی تردید ارزش دیدن دارد. مجذوب کنندهیت فیلم در رویکرد آن به حوادث طبیعی است و کیفیت فنی بالایی هم دارد، به ویژه جلوه های ویژه آن که مصنوعی جلوه نمی نمایند. ماجراها پیرامون خانواده ای اتفاق می افتد که با یک سونامی غیرمنتظره روبه رو می شوند و محل زندگی آن ها زیر آب می رود.

ساخته رور اوثاگ بی گمان یکی از برترین فیلم های ژانر فاجعه در سال های اخیر است. پدر خانواده هرگز حاضر نیست تسلیم گردد و همه کوشش خود را برای حفاظت از خانواده اش می نماید. رور اوثاگ می داند که برای روایت یک قصه تاثیرگذار، باید از عناصر دراماتیک به درستی استفاده کند و او اینجا با صرف وقت و پرداختن به اعضای خانواده، باعث می گردد تا آن ها برای مخاطب مهم باشند و ما نگران این شخصیت ها شویم. داستان موج خیالی است اما به حادثه مشابهی که در دهه 30 میلادی در نروژ رخ داد، شباهت دارد.

4- غیرممکن (The Impossible)

  • سال اکران: 2012
  • کارگردان: جی.ای. بایونا
  • بازیگران: نائومی واتس، ایوان مک گرگور، تام هالند، ساموئل جاسلین، اوکلی پندرگاست، مارتا اتورا، سونکه مورینگ
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 82 از 100

غیرممکن داستان واقعی خانواده بلون را روایت می نماید سال 2004، به اندونزی سفر نموده بودند و در همان روزها، یکی از بزرگترین زمین لرزه های تاریخ رخ داد. در جریان زمین لرزه و سونامی اقیانوس هند، بیش از 227 هزار نفر کشته شدند. غیرممکن بر بخش سونامی این حادثه تمرکز بیشتری دارد، جایی که اعضای خانواده در یک جزیره توریستی کوچک اطراف تایلند سرگرم سرگرمی هستند و این سونامی وحشتناک از راه می رسد و آن ها را از یکدیگر جدا می نماید. با بازی نائومی واتس، ایوان مک گرگور و تام هالند، این فیلم هم نگاهی دراماتیک و غم انگیز به یک بلای طبیعی مرگبار دارد.

شبیه انجمن برف، جی ای بایونا با فیلم غیرممکن نشان می دهد که درک درستی از ژانر فاجعه دارد و استاد روایت قصه آدم هایی است که در سخت ترین شرایط گرفتار شده اند. جلوه های ویژه فیلم درخشان است و فراوری بعضی از سکانس ها به هیچ وجه آسان نبود اما بایونا از پس آن ها برآمد. او از آن فیلم سازانی نیست که به کم راضی باشد و همواره می خواهد فیلم هایش بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشند. غیرممکن در کنار بازخوردهای مثبت، عملکرد بسیار خوبی هم در گیشه داشت و اغلب برترین فیلم درباره سونامی در نظر گرفته می گردد.

3- کاملا طوفانی (The Perfect Storm)

  • سال اکران: 2000
  • کارگردان: ولفگانگ پترسن
  • بازیگران: جرج کلونی، مارک والبرگ، دایان لین، جان هاکس، جان سی ریلی، مری الیزابت، ماسترانتونیو، ویلیام فیکنر
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 6.5 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 46 از 100

اقتباسی از کتابی به همین نام نوشته سباستین یونگر، کاملا طوفانی قصه کشتی ماهی گیری آندریا گیل را روایت می نماید که در طوفان مشهور سال 1991 گرفتار شد (این طوفان جان 13 نفر را گرفت، از جمله شش نفر از خدمه آندریا گیل). در فیلم، خدمه کشتی که چند ماه اخیر در زمینه ماهی گیری پیروز نبوده اند، برای درآمدزایی در آب وهوای نامناسب به دریا می روند و با یک طوفان وحشتناک روبه رو می شوند. کاملا طوفانی یکی از برترین فیلم های فاجعه ای دهه 2000 است.

با بازی جرج کلونی، مارک والبرگ، دایان لین و جان سی ریلی، کاملا طوفانی هم شبیه فیلم انجمن برف دراماتیک دنبال می گردد، با این تفاوت که علاقه ای به آنالیز جزئیات ندارد و تمرکزش روی مواجهه کشتی آندریا گیل با طوفان است. ناگفته نماند که رویدادهای کاملا طوفانی تفاوت های واضحی با حادثه واقعی دارد و نسخه دراماتیزه و سینمایی آن است اما مجذوب کننده دنبال می گردد و جلوه های ویژه آن را باید تحسین کرد.

2- جهنم زیر و رو (The Poseidon Adventure)

  • سال اکران: 1972
  • کارگردان: رونالد نیم
  • بازیگران: جین هکمن، ارنست بورگناین، رد باتنز، کرول لینلی، رادی مک داول، استلا استیونز، شلی وینترز، جک آلبرتسون
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 80 از 100

چند بار پیش می آید که 5 بازیگر برنده اسکار در یک فیلم بلاک باستری ژانر فاجعه حضور پیدا نمایند؟ خیلی کم. جهنم زیر و رو نقطه اوج این زیرژانر در دهه 70 میلادی است که در آن جین هکمن، ارنست بورگناین، رد باتنز، جک آلبرتسون و شلی وینترز به ایفای نقش می پردازند. قصه درباره کشتی بزرگی شبیه تایتانیک است که در روز سال نو، تحت تاثیر سونامی قرار می گیرد. همه چیز به آشوب کشیده می گردد و بازماندگان برای فرار از این کشتیِ در آستانه عرق شدن باید راهی پیدا نمایند.

جهنم زیر و رو فیلم فاجعه ای قابل دفاعی است، به ویژه وقتی به یاد می آوریم در دورانی ساخته شد که این نوع آثار کیفیت خوبی نداشتند و معمولا هم مورد توجه قرار نمی گرفتند. فیلم به عنوان اثری از دهه 70 میلادی، جلوه های ویژه خوبی دارد و حتی توانست نامزد 8 جایزه اسکار گردد و دو جایزه را هم به خانه ببرد. فیلم یک دنباله هم دارد که دقیقا قصه مشابهی را دنبال می نماید و سال 2005 برای آن یک بازسازی پرخرج ساخته شد که متاسفانه عملکرد افتضاحی در گیشه داشت.

1- دیپ واتر هورایزن (Deepwater Horizon)

  • سال اکران: 2016
  • کارگردان: پیتر برگ
  • بازیگران: مارک والبرگ، کرت راسل، جان مالکوویچ، جینا رادریگز، دیلن اوبرایان، کیت هادسون، تریس ادکینز
  • امتیاز کاربران IMDb به فیلم: 7.1 از 10
  • امتیاز راتن تومیتوز به فیلم: 82 از 100

20 آوریل 2010، سکوی نفتی دیپ واتر هورایزن، یک حادثه تاریخی را تجربه کرد تا به سرانجام خط برسد. در جریان یک حفاری در اعماق دریا، اندازه زیادی نفت و گاز آزاد می گردد تا دیپ واتر هورایزن منفجر گردد و سریعا تعدادی از کارکنان سکو جان خود را از دست می دهند. اتفاقی که آن روز رخ داد (یکی از بزرگترین فجایع نفتی تاریخ)، قابل کنترل نبود اما کوشش های بازماندگان برای نجات، به داستان جالبی تبدیل شد که پیتر برگ در این فیلم به آن پرداخته است.

با بازی مارک والبرگ در یکی از برترین نقش هایش، دیپ واتر هورایزن فیلمی جاه طلبانه و واقع گرایانه است که حوادثی که قبل و بعد از انفجار این سکوی نفتی رخ داد را به برترین شکل به تصویر می کشد. فیلم بودجه عظیمی هم داشت (حدود 156 میلیون دلار) اما علی رغم کیفیت فنی بالا، نتوانست مخاطبان را جذب کند و در گیشه باخت. با وجود این، شبیه فیلم انجمن برف، اینجا هم شما نگاه نزدیکی به تجربیات آدم هایی خواهید داشت که از جهنم عبور می نمایند تا شانس دوباره ای برای زندگی کردن دریافت نمایند.

منبع: Movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 فیلم مهیج شبیه انجمن برف که باید دیدن کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 فیلم مهیج شبیه انجمن برف که باید دیدن کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید