فقدان بوم گردی در جاده چالوس

به گزارش وبلاگ نامه، فریدون محمدی، مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به کوشش هایی که برای تقویت جذب توریست در استان انجام می گردد، گفت: استان البرز علیرغم اینکه مساحت کوچکی دارد اما سرشار از ظرفیت های توریستی است. البرز استانی کاملا اکوتوریسم است و در حوزه توریستی طبیعی یکی از برترین استان های کشور است، البرز جنگل، رودخانه و کویر را همگی باهم دارد.

فقدان بوم گردی در جاده چالوس

وی اعلام کرد: تمامی جاذبه های طبیعی استان البرز با مسافتی کوتاه در قالب سفری یکروزه به شهرهای این استان قابل بازدید است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به جاذبه های تاریخی شهر کرج، گفت: این استان از نظر اعتلای تاریخی صندلی بالایی دارد زیرا در میان آثار، بناها و محوطه های تاریخی می توان نمونه هایی به جای مانده از سالیان بسیار دور را مشاهده کرد.

محمدی با اشاره به این که بعضی متبرکه استان نیز تاریخی است، گفت: در کنار این موارد البرز ایران کوچک است و با توجه به تنوع فرهنگی و قومیتی به نوعی مردم شناختی در این استان بسیار حائز اهمیت است.

وی با بیان این که ظرفیت های استان البرز باید به محصول جهانگردی تبدیل گردد، گفت: با فراوری این محصول جهانگردی می توانیم آن را به دیگران عرضه نموده و به درآمد مالی برسیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در مورد اینکه چگونه می توان البرز را از استانی عبوری به محلی برای جذب جهانگرد تبدیل کرد، گفت: باید هر آنچه برای حضور مسافران ضروری است در البرز فراهم باشد به عبارتی وقتی یک جهانگرد قرار باشد حداقل یک شب در در این استان اقامت کند احتیاج است که زیرساخت های لازم برای این مهم تأمین گردد.

محمدی تاکید نمود: استان البرز این ظرفیت را دارد که یک جهانگرد یک هفته یا حتی 10 روز در آن اقامت کند زیرا در مدت اقامت جهانگرد محصول جهانگردی کافی در استان برای ارائه به وی وجود دارد.

وی با تاکید بر اهمیت معرفی هر چه بیشتر البرز و شناساندن جاذبه های تاریخی و جهانگردی این استان، گفت: به عنوان نمونه جاده کرج - چالوس یک جاذبه شناخته شده اما دیگر جاذبه های این جاده از جمله روستاهایی که در دل آن نهفته است برای کمتر کسی آشناست و حتی بسیاری از ساکنان خود البرز نیز این روستاها را از نزدیک ندیده اند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز روستاهای جاده چالوس این قابلیت را دارد تا به روستاهای بوم گردی مبتنی بر جوامع محلی تبدیل شوند و مردم ساکن این روستاها خود در خانه هایشان با تدارک غذا میزبان مسافران شوند، در این حالت سهم اشتغال و درآمد حاصل از این چرخه مالی نیز نصیب خود روستاییان می گردد.

محمدی اشاره نمود که در دیگر نقاط استان البرز از جمله شهرستان های ساوجبلاغ، طالقان و نظرآباد نیز روستاهای زیادی وجود دارد که قابلیت تبدیل شدن به روستاهای بوم گردی را دارند.

وی در ادامه به شرایط بوم گردی استان اشاره نمود و گفت: در تعریف بوم گردی تنها نباید به داشتن خانه های بوم گردی اکتفا کنیم بلکه هدف گذاری باید در جهت تبدیل کل روستا به بوم گردی باشد زیرا البرز با تکیه بر این صنعت می تواند به مقصد اول جهانگردی ایران مبدل گردد و در این راه باید بیشتر بر روی جذب جهانگرد خارجی متمرکز شویم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با این شرح که جهانگردی سلامت برای جهانگردان خارجی بسیار حائز اهمیت است، گفت: در این راستا به دنبال این هستیم که البرز به هاب جهانگردی سلامت در کشور تبدیل گردد.

محمدی با توجه به اهمیت مجموعه کاخ مروارید مهرشهر به عنوان یک اثر معماری فاخر برای البرز، در مورد برنامه های میراث فرهنگی برای رسیدگی به این مجموعه و بازسازی بخش های آسیب دیده آن، گفت: رسیدگی به بنای این کاخ زیبا و تاریخی برای میراث فرهنگی بسیار حائز اهمیت است زیرا طی سالیان گذشته به دلیل نحوه اداره آن دچار فراز و نشیب هایی شده و خسارات و آسیب هایی به این بنا وارد آمده است که باید بازسازی گردد.

وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی استان البرز سال جاری برنامه های اساسی و ویژه ای را در دستور کار دارد، اضافه نمود: به یقین رسیدگی به مجموعه کاخ مروارید مهرشهر در مرکز ثقل این برنامه هاست.

مهر

منبع: گردشبان

به "فقدان بوم گردی در جاده چالوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقدان بوم گردی در جاده چالوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید