تکمیل دستاوردهای پزشکی در درمان بیماران با روش هیپنوتیز درمانی

به گزارش وبلاگ نامه، کنگره بین المللی هیپنوتیزم و نخستین کنگره آسیایی هیپنوتیزم امروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز به کار کرد.

تکمیل دستاوردهای پزشکی در درمان بیماران با روش هیپنوتیز درمانی

به گزارش وبلاگ نامه، هیپنوتیزم اولین بار توسط دکتر برید، در حدود 160 سال پیش ابداع شد. در گذشته بسیاری از افراد، این علم را عملی غیرعادی می دانستند و تنها تعداد اندکی به واقعیت درمانی آن پی برده بودند. از زمان دکتر مسمر این علم تحت عنوان مغناطیس و سپس مانیه تسیم در دنیا دانش، راه یافت و در حال حاضر نیز با نام هیپنوتیز شناخته می شود.

برنارد ترنکل، رئیس انجمن میلتون اریکسون آلمان و رئیس منتخب جامعه بین المللی هیپنوتیزم در افتتاحیه کنگره بین المللی هیپنوتیزم با بیان این مطلب که استفاده از روش های هیپنوتیز در زمینه های مختلف و ترکیب آن با دیگر دستاوردهای درمانی، می تواند در درمان بیماری ها مؤثر باشد، گفت: میتوان از تمامی نگرش ها، توانایی ها و ویژگی های بیماران مانند آسیب شناختی و تصورات، برای اهداف درمانی استفاده کرد.

وی اظهار کرد: ویلیام جیمزف فیلسوف و روانشناس امریکایی، اولین فردی بود که در امریکا اولین دوره های آموزش روانشناسی را برگزار کرد و از آن به عنوان پدرعلم روانشناسی امریکا یاد می کنند.

ترنکل گفت: رازی و ابوعلی سینا نیز از درمان به روش هیپنوتیز استفاده می کردند. پادشاه زمان رازی که از بیماری سخت مفاصل رنج می برد و به دلیل این بیماری فلج شده بود با توهین، عصبانیت و برانگیختن احساسات درمان شد.

ترنکل که روش های هیپنوتیزم و فنون میلتون اریکسون را در سراسر دنیا آموزش می دهد، به چند نمونه از روش های درمانی اشاره کرد و گفت: میلتون اریکسون (بنیانگذار راهبردهای درمانی و برنامه ریزی ذهنی که سیستم روان درمانی او را هیپنوتیزم اریکسونی می نامند) نیز روش درمانی مشابه داشت و فردی که با سکته مغزی به ناتوانی جسمی مبتلا شده بود و قادر به تکلم نبود را از طریق توهین، عصبانی کردن و تهییج احساسات درمان کرد.

مؤسس انجمن چینی هیپنوتیزم بالینی، افزود: نمونه درمانی دیگر، مرد 50 ساله ای بود که شرکت تجاری پیروزی داشت و به دلیل سکته مغزی به فلج زبان و مسائل بلعیدن مبتلا شده بود. وی به کلینیک دانشگاه هایدلبرگ آلمان بخش گفتار درمانی مراجعه کرده بود. توصیه درمانی این بیمار، تغییر روش کاری و تحویل کار به پسرانش بود، وی تا زمانی که یکی از پسرانش پیروز به دریافت مدرک مهندسی صنایع شد منتظر ماند تا مدیریت این شرکت را برعهده گیرد. در حال حاضر نیز بدون هیچ مسئله ای از زیبایی های جزایر مدیترانه لذت می برد. به نظر این گروه درمانگر، این بیمار فردی قوی و پویا بوده و فشار کار موجب این بیماری شده بود.

در ادامه عنایت شهیدی عضو هیأت مدیره انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران، طی سخنانی در مورد محدودیت های زیست شناسی عصبی و روانشناسی عصبی هیپنوتیزم گفت: هیچ روش مستقیمی برای دستیابی به سلول های مغزی حین عملکرد مغز وجود ندارد و تشخیص تاثیرات فیزیولوژیکی، دروضعیت هیپنوتیزم (هیپنوتیزم خنثی) و اثرات فیزیولوژیکی در زمان هیپنوتیزم خاص مشکل است.

وی در مورد تفاوت های بین افراد با قابلیت های هیپنوتیزم بالا و افراد با قابلیت های هیپنوتیزم پایین، گفت :تفاوت ها بین قابلیت های هیپنوتیزم بالا و پایین شاید نه تنها نشانگر تفاوت های عملکردی مغز باشد، بلکه نشانگر تفاوت های ساختاری مغز نیز هست، افراد با قابلیت های هیپنوتیزم بالا که توانایی کنترل درد دارند به طور قابل ملاحظه ای جسم پینه ای (بخشی از مغز پستانداران است که وظیفه پیوند دو نیمکره مغزی راست و چپ را دارد) بزرگتری نسبت به افراد با قابلیت های هیپنوتیزم پایین دارند.

شهیدی افزود: افراد با قابلیت هیپنوتیزم بالا توانایی جداسازی ذهنی فراوانی دارند که به صورت ظرفیت توجه متمرکز و توانایی در نادیده دریافت محرک های نامرتبط ظاهر می شود.

قابلیت هیپنوتیزم بالا شرایطی است که در آن توجه کاملا متمرکز است.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران، گفت: تفاوت اساسی بین قابلیت هیپنوتیزم بالا و پایین، صرف نظر از اینکه فرد هیپنوتیزم شده یا نه، این است که بعضی از تغییرات ناشی از هیپنوتیزم را می توان در افراد با قابلیت هیپنوتیزم بالا حتی بدون القای هیپنوتیزم انجام داد. به نظر می رسد به طور کلی افراد با قابلیت هیپنوتیزم بالا در حالت هیپنوتیزمی زندگی می کنند.

شهیدی، افزود : طی مراحل استراحت جسمی و ذهنی فعالیت امواج مغزی در لوب پس سری (نواحی عملکردی بینایی) افزایش می یابد و یک فعالیت امواج مغزی افزایشی در لوب پیشانی حین مراحل توصیه های هیپنوتیزمی و جذب ذهنی وجود دارد. یافته های الکتروسفالوگرافیک(نوارالکتریکی مغز) به طور واضح مشخص می کند که هیپنوتیزم حالت خواب نیست.

وی همچنین در مورد نمایه مغزی هیپنوتیزم گفت: شاید هیچ نمایه مغزی مجزایی برای هیپنوتیزم وجود نداشته باشد، اما در عوض شماری از الگوهای شناختی عصبی وجود دارند که به ماهیت القای هیپنوتیزم و توصیه های خاصی که داده می شوند، بستگی دارند. همچنین یک همنوایی بین فعال سازی و غیر فعال سازی حین مراحل مختلف استراحت ذهنی و جذب وجود دارد.

کنگره بین المللی هیپنوتیزم و نخستین کنگره آسیایی هیپنوتیزم، از امروز 23 مهرماه در مجتمع فرهنگی آموزشی سپید دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز به کار کرده و تا 26 مهر ماه ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "تکمیل دستاوردهای پزشکی در درمان بیماران با روش هیپنوتیز درمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل دستاوردهای پزشکی در درمان بیماران با روش هیپنوتیز درمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید